- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kunskapsstöd
- Om våra kunskapsstöd
- Kunskapsstöd på 1177 för vårdpersonal
Kunskapsstöd på 1177 för vårdpersonal
1177 för vårdpersonal är regionernas gemensamma rekommendationer för utredning, behandling och uppföljning.
De nationella kunskapsstöden som visas på 1177 för vårdpersonal är resultat av ett strukturerat samarbete. Genom att ta fram kunskapsstöd gemensamt undviks dubbelarbete och olika typer av lokala riktlinjer. Bästa tillgängliga kunskap till mötet med patienten blir enklare att hitta. Webbplatsen är under utveckling.
Innehållet kan även hämtas via API (applikationsprogrammeringsgränssnitt) för att integreras i egna IT-system, webbplatser eller appar. Varje region kan komplettera innehållet med regionala tillägg om till exempel ansvarsfördelning och remissrutiner.
Kunskapsstöden är anpassade för att stödja före, under och efter vårdmötet. De är framtagna efter de insatsområden som finns beskrivna under respektive nationellt programområde. De flesta kunskapsstöden är korta rekommendationer till mötet med patientenKunskapsstöden kan också vara mer omfattande vårdförlopp, vårdprogram, eller olika riktlinjer.
Utveckling
Syftet med utvecklingen av 1177 för vårdpersonal är att förenkla och effektivisera både hantering och användning av kliniska kunskapsstöd. Fler kunskapsstöd kommer efter hand att bli tillgängliga på webbplatsen. En långsiktig inriktning är att medarbetare i vård och omsorg ska kunna nå sina tjänster och verktyg med en enda inloggning från webbplatsen.
Innehållsstrategi
Som grund för utvecklingen finns en beslutad långsiktig innehållsstrategi för nationella kliniska kunskapsstöd. Den strategin innefattar att vårdpersonal ska ha tillgång till bästa möjliga kunskap innan, under och efter mötet med patienten. Målet är att effektivisera regionernas kvalitetssäkring, remisshantering, möjlighet till regionala tillägg och inläsning av innehåll till egna system. Verksamheternas behov ska styra, och producerat innehåll ska kunna vara underlag för beslutsstöd. Framöver kommer flera typer av kunskapsstöd att läggas till.
Bakgrund
Arbetet med nationella kliniska kunskapsstöd har pågått sedan 2015 och var då ett projekt för primärvården. 24 olika ämnesgrupper skrev rekommendationer för primärvården med utgångspunkt i texter i Region Stockholms Viss.nu, Region Skånes AKO-riktlinjer och Fakta i Region Jönköpings län.
Under 2024 bytte nationella kunskapsstöd både författarverktyg och webbplats. Tidigare hette webbplatsen Nationellt kliniskt kunskapsstöd.
Målbild för kunskapsstöd från systemet för kunskapsstyrning
Den övergripande målbilden är att kunskapsstöd från det nationella system för kunskapsstyrning på 1177 för vårdpersonal är användbara och av hög kvalitet. Kunskapsstöden ska vara den naturliga källan för stöd i det individ- och patientnära arbetet.
Målbilden baseras på tidigare målbildsarbeten, strategier och beslut samt intervjuer som har genomförts. Målbilden stödjer de som utarbetar och reviderar kunskapsstöd så att dessa är användbara och tydliga för medarbetare i den kliniska vardagen.
Målbilden består av fyra vägledande principer:
- Kunskapsstöden är ett stöd för individ- och patientnära arbete
- Kunskapsstöden är målgruppsanpassade och användarvänliga
- Kunskapsstöden är av hög kvalitet och väl förankrade
- Kunskapsstöden är enkla att införa
Film
Nationell samverkansgrupp (NSG) metoder för kunskapsstöd beskriver målbilden på ett övergripande plan, samt dess bakgrund och syfte.
Presentation
Presentationen är densamma som i filmen. Använd den gärna om du ska presentera och diskutera målbilden.
Presentation målbild för kunskapsstöd (PPTX) Pdf, 357 kB.