- Startsida
- Välfärdsteknik
- Exempel på välfärdsteknik
- Digitala inköp
Digitala inköp
En service inom hemtjänst är att få hjälp med att köpa dagligvaror och få dem hemtransporterade. Många kommuner väljer idag att låta den enskilda genomföra inköpet digitalt med stöd av personal.
Vad är digitala inköp?
Digitala inköp innebär att inköpet sker digitalt och ersätter det fysiska besöket i butik. Digitala inköp ökar både den enskildes självständighet, aktivitet och delaktighet i samhällslivet men även medarbetarnas arbetsmiljö, då de tunga arbetsmomenten minskar.
Förslag till hantering:
- Den enskilde väljer en leverantör som erbjuder digitala inköp.
- Hemtjänstpersonalen bistår med inköpslistan/själva inköpet online om denne behöver det.
- Leverantören plockar, packar och levererar till brukaren.
- Vid behov beviljas hemtjänstinsats för att plocka upp varor efter hemtransport (Det finns leverantörer som även erbjuder uppackning av varorna. Om så är fallet kan den enskilde välja att beställa och betala även den tjänsten).
- Den enskilde betalar sedvanlig avgift till kommunen för hemtjänstinsatserna (inköp online, ev. upplockning av varor).Den enskilde betalar eventuell transportavgift till leverantören.
Kortfilm om digitala inköp
SKR Kompetenscenter välfärdsteknik har producerat en kortfilm om digitala inköp i syfte att berätta om de viktigaste delarna innan kommunen inför digitala inköp.
Digitalt inköp inom äldreomsorgen – hur ska det hanteras?
Detta seminarium handlar om hinder och möjligheter för kommuner att hantera digitala inköp för äldre. Lunds kommun medverkar och berättar om hur de hanterar sitt stöd av inköp och vilka erfarenheter de fått.
Informationsansvarig
-
Eva Sahlén
Handläggare