Drift och underhåll av gator och vägbelysning
Samhällets tillgänglighet för alla bygger på en väl fungerande infrastruktur som sköts och underhålls på rätt sätt.
Genom att systematiskt arbeta med tillståndsinventering, planering och samordning kan betydande förbättringar göras i kommunens infrastruktur så att den möter både nutidens och framtidens behov. Offentliga institutioner, näringslivet och privatlivet är helt beroende av en väl fungerande infrastruktur.
Fakta om svenska vägnätet
Sveriges vägar och gator
Vägar och gator | Väglängd (km) |
|---|---|
Statliga bilvägar | 98 500 |
Kommunala bilvägar och gator | 43 200 |
Enskilda bilvägar, med statsbidrag | 74 400 |
Enskilda bilvägar, utan statsbidrag | 407 100 |
Totalt bilvägar | 623 200 |
Sveriges cykelvägar
Cykelvägar | Väglängd (km) |
|---|---|
Statliga cykelvägar | 3 200 |
Kommunala cykelvägar | 20 900 |
Enskilda cykelvägar | 1 700 |
Totalt cykelvägar | 25 800 |
Insamling av statistik om gatuunderhåll
Insamling av statistik sker årligen under perioden 1 februari till och med den 30 april. Det görs via ett särskilt formulär.
Ifyllnadsformulär – Gatustatistik 2024 (Excel) xlsx, 57 kB.
Skicka sedan formuläret till Rådet för främjandet av kommunala analyser, RKA. Ange e-postadress till dig som fyllt i formuläret.
Mer statistik om gatuunderhåll finns i databasen Kolada.
Nya Gatustatistik, Kolada Länk till annan webbplats.
Kritik på teknik - låt invånarna sätta betyg på kommunaltekniken
SKR erbjuder kommuner till att delta i enkäten Kritik på teknik som låter kommuninvånarna betygsätta hur den kommunala tekniken fungerar. Det betyder:
- gata
- park
- vatten- och avlopp
- hanteringen av hushållsavfall.
SKR ger kommuner möjligheten att delta i enkätundersökningen, enkäten genomförs vart tredje år. Senaste undersökningen genomfördes 2025. Syftet med enkätundersökningen är att bilda sig en uppfattning om medborgarnas önskemål och prioriteringar. Undersökningen ska också ta reda på om kommunen lever upp till de krav på god service som medborgarna ställer, eller om det finns brister i verksamheten som behöver åtgärdas.
I många av de medverkande kommunerna används resultaten från undersökningen som ett stöd i prioriteringen av resurser och i verksamhetsutvecklingssyfte, men också som komplement för politikerna i sin styrning av verksamheten.
Ju fler svar desto mer precisa skattningar är möjliga. Det gäller i synnerhet då det finns intresse av att bryta ner resultat i olika undergrupper såsom kön, ålderskategorier eller exempelvis cyklister.
Kritik på teknik 2025 Länk till annan webbplats.
Vägbelysning
Trafikverket kommer av ekonomiska skäl inte att erbjuda sig att ta över kommunal belysning längs statlig väg i närtid. Det har myndigheten beslutat efter genomfört pilotprojekt i frågan. Trafikverket föreslår istället ett samarbete med kommuner för att göra belysningsplaner.
Pilotstudie för att hitta gemensam metodik
SKR och Trafikverket har genomfört en pilotstudie med 17 kommuner där målet var att ta fram en gemensam metodik för hur kommunal belysning längs statlig väg ska hanteras. Kriterier för att bedöma belysningsanläggningars tekniska livslängd definierades och utvecklades inom studien. Kriterier ligger till grund för kategorisering av kommunal ägd belysning i pilotkommunerna. Kriterierna för var det bör belysas enligt VGU prövades också inom studien.
Resultatet av pilotstudien visar på hur mycket av den kommunalt ägda belysningen längs statlig väg som kan överlåtas till Trafikverket. Den visar också på de investeringskostnader kommunerna kommer att behöva ta för att anläggningarna ska nå upp till så kallad övertagandenivå. Studien redovisar också omfattningen av belysningsanläggningar som inte faller inom kriterierna för ett övertagande av Trafikverket.
Trafikverkets beslut och förslag till åtgärder
Trafikverket har beslutat att de inte kan erbjuda kommuner att överlämna kommunala belysningsanläggningar längs statliga vägar inom närtid. Det innebär att kommuner får fortsatt huvudmannaskap av kommunalt ägd belysning längs statlig väg. Vi är medvetna om att det finns ett stort reinvesteringsbehov av belysningsanläggningarna i kommunerna och det splittrade ägandet har inneburit att underhållet blivit försvårat och eftersatt. Därför kommer SKR fortsatt verka för att staten ska ta större ansvar för belysning längs statlig väg.
Belysning där det behövs (pdf) pdf, 1 MB.
Nätverk för gatuchefer
SKR har ett nätverk för gatuchefer med syftet att vara ett forum för:
- Dialog mellan SKR och medlemmarna med inriktning på SKR:s intressebevakning, service och rådgivning samt verksamhetsutveckling
- Ömsesidigt lärande mellan kommunerna
- Dialog mellan kommunerna och statliga aktörer
- Vid behov fungera som referensgrupp för SKR
Nätverket riktar sig till gatuchef som ansvarar drift- och underhåll av gator, gc-vägar, gatubelysning, vägmärken, trafiksignaler mm. Nätverket möts två gånger per år.
Målet har varit att nätverket ska bestå av ett 20-tal gatuchefer eller motsvarande. Urvalet är huvudsakligen baserat på regional spridning.