Planering och dimen­sion­ering av gymn­asial utbild­ning

Riksdagen har beslutat om en omfattande reform för gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen. Reformen handlar om nya bestämmelser för planering och dimensionering av den gymnasiala utbildningen. SKR har här sammanställt svar på vanliga frågor om reformen.

Reformen i korthet

  • Arbetsmarknadens behov ska få betydelse när kommuner, enskilda huvudmän och regioner planerar och dimensionerar vissa utbildningar inom gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning (komvux).
  • Kommunerna ska samverka genom avtal med minst två andra kommuner om planering, dimensionering och erbjudande av utbildning i ett primärt samverkansområde. Det är även möjligt att sluta sekundära avtal med kommuner utanför samverkansområdet eller regioner.
  • Samverkan avser nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion i gymnasieskolan samt yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux.
  • Det ska vara möjligt att fritt söka till de yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux som erbjuds i det primära samverkansområde som den sökande är hemmahörande i.
  • Information från en huvudman ska tydligt ange utbildningens inriktning och vad utbildningen kan leda till. Det gäller vid erbjudande av nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion.
  • För att en enskild ska ges ett godkännande som huvudman för gymnasieskola krävs det att utbildningen bidrar till att dels möta ungdomars efterfrågan, dels fyller ett arbetsmarknadsbehov.
  • När en kommun bedömer om eleverna erbjuds ett allsidigt urval av utbildning får kommunen ta hänsyn till utbildning som erbjuds av enskilda huvudmän med skolenheter i kommunen eller i en annan kommun inom ett primärt samverkansområde som kommunen ingår i.

Förändringarna innebär bland annat krav på att minst tre kommuner ska ingå primär samverkan om planering, dimensionering och erbjudande av vissa utbildningar i gymnasieskolan och yrkesinriktad utbildning i den kommunala vuxenutbildningen (komvux). Arbetsmarknadens behov ska vägas in i större utsträckning vid beslut om utbildningsutbudet. Lagändringarna började gälla den 1 juli 2023 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas 2025.

Reformen syftar till att öka det tillgängliga utbudet av utbildning på gymnasial nivå, underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden och förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.

Stödmaterial

Undersökning: Kommunerna om arbetet med implementeringen av reformen

Under april 2024 genomfördes en enkätundersökning i kommunerna om hur kommunerna upplever arbetet med planerings- och dimensioneringsreformen. Den ger en nulägesbild för underlag till beslut om insatser som kan stödja kommunerna i deras fortsatta arbete.

Sammanställning av enkät Planering och dimensionering (PDF) pdf, 1 MB.

Vägledning för primära samverkans­avtal

SKR har tagit fram en övergripande vägledning som kan användas i samband med upprättandet av primära samverkansavtal för gymnasial utbildning.

Vägledning vid utformning av primära samverkansavtal gällande planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial utbildning (PDF) pdf, 381 kB.

Information till kommunpolitiker

SKR har tagit fram en presentation som är tänkt att kunna användas för att ge en övergripande information om de nya bestämmelserna om planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial utbildning. Innehållet i presentationen riktar sig främst till kommunpolitiker men kan även användas på förvaltningsnivå. Presentationen kan med fördel vara en utgångspunkt för det fortsatta arbetet inom såväl den enskilda kommunen som inom det primära samverkansområdet. Förutom innehållet i bilderna finns i flera fall ytterligare kommentarer i anteckningssidor.

Politikerinformation, planering och dimensionering (PowerPoint) pptx, 1 MB.

Söktrycket till yrkesutbildningar i komvux

I promemorian ” Söktrycket till yrkesutbildningar i komvux” presenteras resultat från en enkätstudie som SKR genomförde under våren 2023. Resultaten visar hur söktrycket till olika yrkesutbildningar i komvux såg ut under 2022 och skillnader mellan kommuner.

Söktrycket till yrkesutbildningar i komvux (PDF) pdf, 658 kB.

Information från Skolverket

Skolverket har också samlat information om de regionala planeringsunderlagen, processen kring dessa och reformen i stort.

Frågor och svar om reformen

  • Är hemkommunen skyldig att betala för en elev som blir antagen till yrkesutbildning i komvux i annan kommun inom det primära samverkansområdet?

    En individ som är hemmahörande i en av kommunerna inom det primära samverkansområdet ska, om vederbörande är behörig, kunna tas emot till yrkesutbildningar inom hela det primära samverkansområdet. I detta fall är hemkommunen skyldig att betala för utbildningen Att hemkommunen ska bekosta utbildning i en annan kommun inom det primära samverkansområdet är en skyldighet enligt lag och inget som kan väljas bort eller nekas. Skyldigheten gäller oavsett hur vuxenutbildningen är organiserad (tex. om mottagarkommunen har utbildning på auktorisation). I övrigt gäller nuvarande regler för mottagande, urval och antagning inom komvux.

    Vad gäller ansökan som avser utbildning som anordnas av en annan huvudman ska den som vanligt skickas till hemkommunen men skyndsamt sändas vidare till den huvudmannen. När det gäller yrkeskurser eller sammanhållen yrkesutbildning på gymnasial nivå framgår den interkommunala skyldigheten av skollagen, vilket innebär att hemkommunen inte behöver bifoga ett yttrande av vilket det framgår om hemkommunen åtar sig att svara för kostnaderna för den sökandes utbildning. Mottagarkommunen beslutar vidare om mottagande och antagning.

    20 kap. 16 a och 21–23 §§ skollagen, riksdagen Länk till annan webbplats.

  • Ställs samma krav på samverkan på huvudmän för fristående gymnasieskolor?

    Nej, det finns inget krav på att enskilda huvudmän ska samverka eller ingå i ett primärt samverkansområde. Enligt SKR kan det dock vara en fördel om också huvudmännen för fristående skolor omfattas av samarbetet inom ett primärt samverkansområde, bland annat för att kunna erbjuda eleverna inom samverkansområdet ett allsidigt utbildningsutbud. De regionala planeringsunderlagen kan exempelvis utgöra en gemensam referens för samarbete mellan kommunala och enskilda huvudmän inom ett samverkansområde.

  • Vad innebär det att kommunerna ska planera, dimensionera och erbjuda utbildningen ihop?

    Kommunerna inom det primära samverkansområdet bör gemensamt komma överens om vilka utbildningar som ska erbjudas och antalet platser på dessa. Samverkan om planering och dimensionering kan exempelvis handla om lokalisering av utbildningarna, hur många kommuner som ska erbjuda de vanligaste utbildningarna och var utbildningar med färre platser strategiskt ska placeras. Här kan kommunerna i samverkan ta hänsyn till kunskap om exempelvis pendlingsmöjligheter och lokala arbetsmarknadsbehov. Genom gemensam antagning, där sådan förekommer, kan kommunerna få en bild av vilka utbildningar ungdomar och vuxna efterfrågar. Planering kan också handla om vilka kommuner som har kompetens att genomföra vissa typer av utbildningar, möjligheten att erbjuda yrkesutbildning som lärlingsutbildning eller hur ansvaret för utbildningar som kräver dyr utrustning fördelas.

    För att samverkan om planering och dimensionering av utbudet ska gå att utföra på ett effektivt sätt krävs att upptagningsområdet där elever kan resa och söka till utbildningar inte är alltför snävt. Hur många kommuner som behöver samverka för att området ska vara ändamålsenligt kan dock variera beroende på bland annat kommunernas storlek, elevunderlaget och pendlingsmöjligheter.

    Proposition 2021/22:159, sidorna 55–57, Regeringen Länk till annan webbplats.

  • Hur skiljer sig den kommande regleringen från den nuvarande när det gäller samverkansavtal?

    Redan i dag finns det möjlighet för kommuner att ingå samverkansavtal med andra kommuner men det är inget krav. För komvux del regleras kravet på samverkan idag i förordningen (2016: 937) om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning.

    Det som är nytt är att det kommer att vara krav på att minst tre kommuner samverkar kring planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial utbildning. Kravet har förts in i skollagen.

    Bestämmelserna trädde i kraft den 1 juli 2023 och ska tillämpas på utbildning i komvux från den 1 januari 2025 och i gymnasieskolan från den 1 juli 2025. Det finns dock undantag från denna bestämmelse (se frågan "Finns det undantag när det gäller kravet på primära samverkansavtal?").

    2 kap. 2 a §, 15 kap. 30 § andra stycket och 23 kap. 21–23 §§ skollagen, Riksdagen Länk till annan webbplats.

  • När behöver samverkansavtalen vara på plats?

    SKR:s bedömning är att samverkansavtalen för komvux bör vara upprättade senast inför våren 2024 och för gymnasieskolan senast hösten 2024.

    Bestämmelserna om samverkansavtal och övriga bestämmelser trädde i kraft den 1 juli 2023, men ska tillämpas första gången på utbildning från den 1 januari 2025 i komvux och från den 1 juli samma år i gymnasieskolan. Fram till respektive tidpunkt för tillämpningen gäller nuvarande bestämmelser om samverkansavtal. Av propositionen framgår (i författningskommentarerna) att samverkan mellan kommunerna genom ett avtal eller på annan liknande grund ska ha inletts vid ikraftträdandetidpunkten (den 1 juli 2023).

    Enligt SKR:s bedömning innebär det inte att de nya samverkansavtalen behöver vara på plats när bestämmelserna träder i kraft den 1 juli 2023. Det är dock lämpligt att respektive kommun i så nära anslutning som möjligt till ikraftträdandet tillsammans med tänkbara samverkanskommuner har påbörjat samverkan, exempelvis genom att ha tagit fram en plan för samverkan. När i tid kommunerna ingår samverkansavtal kan sedan vara beroende av till exempel förhandlingar mellan berörda kommuner.

    Samverkansavtalen bör dock vara klara i så god tid som möjligt inför ansökan till den utbildning som erbjuds i komvux från och med januari 2025 och i gymnasieskolan från den 1 juli 2025. Beträffande komvux behöver huvudmännen även ta med ansökan om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning i beräkningen. Ansökan inför bidragsåret 2025 görs under våren 2024. SKR:s bedömning är därför att samverkansavtalen för komvux bör vara upprättade senast inför våren 2024 och för gymnasieskolan senast hösten 2024.

    Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser till lagen (2022:1089) om ändring i skollagen, proposition 2021/22:159, sidorna 140–141 (PDF), Svensk Författningssamling Länk till annan webbplats.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan