Syfte med dagboken
Fundera på vilken tjänst eller process ni vill undersöka. Var börjar och slutar den? Är det några speciella användare ni vill fokusera på? Vad är syftet med att använda dagböcker?
Bestäm rutiner och ramar för arbetet redan från början. Hur ska användare rekryteras, hur länge ska de skriva, hur ska de skicka tillbaka dagböcker, behöver man tänka på anonymitet om det är känsliga uppgifter?
Ni kan själva ta fram en dagboksmall för användarens dokumentation, eller så använder ni Innovationsguidens generella mall (länk?). Om ni anpassar dagboksmallen till er frågeställning kan den förslagsvis bestå av följande sektioner:
Här kan ni ha rubriker som namn, ålder, yrke, vad personen gillar eller inte gillar och eventuella fritidsintressen. Poängen är att ni ska förstå vem personen som fyller i dagboken är.
Dagboksanteckningar om användningen av er tjänst eller en process
Den här sektionen fyller användaren i under en viss period. Fundera först ut vad ni vill veta, skriv sedan några frågor eller påståenden för att hjälpa användaren att strukturera sina anteckningar.
Exempel på frågor
- Vilken kontakt hade du med socialtjänsten idag?
- Med vem och vad handlade kontakten om?
- Hur hade ni kontakt – mejl, telefon, personligt möte?
- Hur kände du dig i den här kontakten – vad kändes bra eller mindre bra?
- Vad fungerade bra – vad fungerade mindre bra?
Extra frågor och uppgifter
Här har ni möjlighet att ställa specifika frågor kring områden som är särskilt intressanta för just ert projekt. Var så kreativa ni kan!
Exempel på typ av frågor/rubriker som man kan ha med här:
- Dokumentera din resa till och från socialkontoret med hjälp av foton.
- Berätta om ett föremål som har särskild betydelse för dig i ditt liv.
- Skriv ett fiktivt ’’vykort’’ från en plats där du trivs att vara.
- Vad är livskvalitet för dig?
Ta hand om materialet
När ni samlat in samtliga dagböcker kan ni tillsammans i teamet hjälpas åt att sammanställa och strukturera informationen. På så sätt kan ni få en både bred och djup förståelse för era användares behov.
Fundera också på om ni behöver komplettera ert material – kanske genom en eller flera intervjuer, observationer eller kanske en kortare enkät.