- Startsida
- Innovationsguiden
- Metoder och mallar
- Ringa in
- Aktörskarta
Metod: Aktörskarta
Genom att upprätta en aktörskarta får ni snabbt och enkelt en överblick av vilka personer eller grupper som berörs av er utmaning och vilka ni bör förstå och involvera i arbetet – både i er egen organisation och utanför.
Varför är det bra att göra en aktörskarta?
Det finns stora vinster med att involvera de aktörer som står nära er användare tidigt i projektet. Använd deras åsikter och kunskap och gör dem delaktiga i processen. Som medskapare är det mer troligt att de stödjer er utmaning och kan hjälpa till när ex projektet ska skalas upp eller spridas. De personer eller grupper med en nära relation till användaren kommer beröras starkast av er lösning och kan även vara en del av lösningen.
Exempel på personer eller grupper med en nära relation till användaren kan vara; anhöriga, grannar, vänner, vårdpersonal eller volontärer.
Andra grupper och aktörer som står nära ert projekt kan vara; medarbetare, chefer, administratörer, forskare, kommuner som arbetat med närliggande frågor eller civilsamhället.
Ni kan utgå ifrån följande frågor:
- Vilka är de viktigaste och mest centrala aktörerna och intressenterna för vårt projekt och för vår målgrupp?
- Hur kan vi ta hjälp av dem och på vilket sätt kan vi involvera dem?