Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler
En slutrapport från projektet Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler redovisar en forskningsstudie som genomförts av Högskolan i Gävle.
En stor del av dagens kommunala förskolelokaler är byggda för traditionella förskoleavdelningar om 18–24 barn. Det saknas dock relevanta forskningsresultat till stöd för kommunernas påbörjade och kommande nybyggnationer, vad gäller erfarenheter och framgångsfaktorer i att bygga förskolelokaler som stödjer samverkan mellan mindre barngrupper i enlighet med Skolverkets rekommendationer.
Studien har pågått sedan 2020 och följt tre kommuners erfarenheter av framgångsfaktorer för att skapa och använda funktionella förskolelokaler som stödjer förskolans uppdrag och dagliga arbete. Denna rapport är projektets slutrapport och arbetet har finansiering av FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor (Kommunfonden).
Rapporten lanserades 29 februari vid ett digitalt lanseringsseminarium för Kommunfondens medlemmar. Seminariet kommer att kunna ses i efterhand för anställda och förtroendevalda i kommunfondens medlemskommuner.
Slutrapport: Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler
Informationsansvarig
-
Fredrik Johansson
Handläggare