Förberedelser
När en ny produkt har lagts upp i Askås (systemet som innehåller information om alla rapporter och skrifter) skickas ett mejl till webblådan. Mejlet innehåller den information som krävs för att skapa en publikationssida, samt en eller flera filer, inklusive omslagsbild, som ska publiceras på publikationssidan.
Skapa omslagsbild (om sådan saknas i mejlet)
Normalt bifogas en omslagsbild till mejlet. Om den skulle saknas gör du så här:
- Öppna PDF:n för publikationen.
- Gör en skärmdump av omslagsbilden.
- Spara omslagsbilden i formatet PNG (JPG om det är en fotografisk bild) till hårddisken.
- Bilden ska vara 250 pixlar bred.
Så gör du skärmdumpar i Windows
Skapa en publikationssida
- Klicka på genvägen Publikationssida så skapas en publikationssida med rätt mall i rätt arkiv.
- Du kan även gå till arkivet SKR > Tjänster > Rapporter och skrifter > Publikationer och där välja Skapa ny. Använd mallen
Produktmallar > Publikation
.
- Klistra in rubrik, ingress och brödtext från mejlet med publikationsinformation. Ingress och brödtext kan du ta från beskrivningen, alternativt från publikationen.
- Högerklicka på sidan i navigationsträdet och välj Egenskaper > Metadata.
- Fyll i metadata:
- Produkt-ID. Här anger du ISBN-nummer eller Bst-nummer för produkten.
- Om produkten är gratis kommer du att se ett meddelande om att den inte är köpbar. Meddelandet syns bara i redigeringsläget.
- Om mejlet av någon anledning inte innehåller ISBN- eller Bst-nummer kan du använda namnet på rapportens PDF-fil som ID, exklusive filändelsen (.pdf).
Exempel: filen 7585-729-9.pdf har 7585-729-9 som Produkt-ID. - Webbrapporter kan ibland sakna Bst-nummer eller Produkt-ID. I de fallen behöver ansvarig för webbrapporten registrera den i Askås-systemet, via formuläret på intranätet.
- Utgivningsdag. Använd datumväljaren för att ange datum för produktens utgivning.
- ISBN. Om produkten har ett ISBN-nummer anges det här.
- Detta metadata har ingen koppling till Askås-systemet utan används bara för att visa ISBN-numret på publikationssidan.
- Serie. Om produkten ingår i en serie väljer du det här.
- Om en serie saknas i listan kontaktar du en innehållsstrateg.
- Format. Ange vilket/vilka format produkten finns utgiven i. Du kan välja fler än ett.
- Länk till PDF. Här pekar du ut publikationens PDF-fil. Välj Fil som länktyp och bläddra fram/ladda upp filen. Den ska lagras på sidan, inte i filarkivet.
- Länk till webbrapport. Om produkten finns som webbrapport anger du länken här. Välj Extern sida som länktyp.
- Bilagor. Om produkten har bilagor eller finns i kortversioner pekar du ut dem här. Välj att ladda upp filerna till sidan, inte filarkivet.
- Fortsätt med att ange redaktionella metadata, som Kategori, Verksamhetsområde och Informationsansvarig.
- Klicka på OK.
- Dubbelklicka på modulen
Bild
. - Ladda upp bilden på rapportens framsida till arkivet Bilder på sidan.
- Döp bildfilen till samma som PDF:ens filnamn
Exempel: Ersattningssystem-i-vardval.png. - Ange rapportens rubrik som Alternativtext.
- Publicera publikationssidan.
- Om publikationen ska publiceras ett visst datum och klockslag tidspublicerar du sidan enligt önskemålen.
- Bocka ur "Aktivera tidpunkt för påminnelse att se över innehållet"
- Meddela handläggaren att sidan är publicerad, bifoga sidans publika länk.
- Eventuell notifiering: Ta reda på om någon nyhet är planerad i samband med att rapporten publiceras. Du kan fråga ansvarig handläggare eller avdelningens innehållsstrateg. Om ingen nyhet är planerad ska du notifiera den nya publikationssidan.