- Startsida
- Välfärdsteknik
- Stödprocesser och kompetensutveckling
- Nyttorealisering
- Följa upp nyttorna med digitala inköp
Följ upp kvalitetsnyttorna med digitala inköp
Kommunen kan använda enkäter för att följa upp kvalitetsnyttorna från användningen av digitala inköp.
nvändningen av digitala inköp förväntas ge ett antal nyttor, enligt dess nyttoanalys. Några av nyttorna går att följa upp med data som finns i kommunen, medan andra kräver att vi ställer frågor till personal och brukare. Nedan finns förslag på vilka frågor ni kan ställa till brukare och personal för att följa upp de kvalitativa nyttorna:
- Ökad delaktighet för brukare
- Ökad självständighet för brukare
- Ökad trygghet för brukare (personalen hanterar inte ens pengar)
- Förbättrad arbetsmiljö för personal (personalen hanterar inte brukarens pengar, kan använda sin digitala kompetens, färre tunga lyft, ökad flexibilitet)
Ni kan komplettera kunskapen ni får om nyttorna via dessa frågor med insikter från andra enkäter som ni eller andra gör. Exempelvis från Socialstyrelsens årliga enkät om e-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna, eller era arbetsmiljöundersökningar.
Vi vill gärna ha återkoppling på hur det fungerar att använda frågorna, och om det finns någonting som kan förbättras. Återkoppla till oss på vft@skr.se.
Skapa enkäterna
Ni kan skapa frågeformulär i ett digitalt enkätverktyg. Ett förslag på digitalt enkätverktyg är Microsoft Forms, eller så kanske ni har något annat enkätverktyg i kommunen.
Använd våra färdiga mallar i Microsoft Forms
Nedan finns länkar till enkätmallar vi har skapat i Microsoft Forms, som ni kan duplicera och använda om ni har Microsofts tjänster.
Enkät till brukare
Vi rekommenderar er att ställa samma frågor till brukaren både före och efter att brukaren börjat använda digitala inköp. Om brukaren inte fått hjälp med att handla tidigare, kan ni ställa frågorna enbart efter.
- Innan brukaren har fått digitala inköp.
- Cirka 3 månader efter att brukaren har fått digitala inköp
När personal kommer hem till brukaren kan personalen hjälpa brukaren öppna enkäten och stödja brukaren att svara på frågorna. Exempelvis kan ni ha en QR-kod eller en länk som personalen eller brukaren använder för att öppna enkäten.
Förslag på enkätfrågor till brukaren
Vi har två frågor till dig om den hjälp du får att handla. Dina svar kommer hjälpa oss att förstå om det stöd vi ger fungerar bra. Det är frivilligt att svara. Du deltar anonymt. Det betyder att dina svar inte kommer kunna kopplas till dig. Svaren kommer redovisas på gruppnivå.
1. Känner du dig delaktig i dina inköp?
- Ja, alltid
- Oftast
- Ibland
- Sällan
- Nej, aldrig
2. Upplever du att det stöd du får med att handla bidrar till din självständighet?
- Ja, alltid
- Oftast
- Ibland
- Sällan
- Nej, aldrig
3. Känner du dig trygg med det stöd du får att handla?
- Ja, alltid
- Oftast
- Ibland
- Sällan
- Nej, aldrig
Använda enkätmallarna
Klicka på länken nedan för att öppna en enkätmall med frågorna ovan i Microsoft Forms. Tryck på knappen ”Duplicera” för att skapa en egen version av enkäten på ditt eget Microsoftkonto. Skapa så många versioner av enkäten som ni har uppföljningstillfällen, exempelvis en före-version och en efter-version.
Digitala inköp: enkätmall till brukare i Microsoft Forms
Enkät till personal
Vi rekommenderar att ni ställer frågorna till personalen när ni bedömer att de flesta av de brukare som kan ha digitala inköp har fått dem.
Välj ett tillfälle som lämpar sig för att göra enkäten. Ni kan exempelvis be personalen ta några minuter på en arbetsplatsträff (APT), lägga ut enkäten på ert intranät eller skicka en länk via e-post.
Förslag på enkätfrågor till personal
Vi har några frågor till dig om vilka effekter du upplever från användningen av digitala inköp. Dina svar kommer hjälpa oss att följa upp om de digitala inköpen ger de effekter vi förväntade oss. Du deltar anonymt. Det betyder att dina svar inte kommer kunna kopplas till dig. Svaren kommer redovisas på gruppnivå.
- Upplever du att de digitala inköpen bidrar till brukarens självständighet?
- Ja, alltid
- Oftast
- Ibland
- Sällan
- Nej, aldrig
2. Upplever du att arbetsmiljön har förbättrats för dig och dina kollegor på grund av införandet av digitala inköp?
- Förbättrats mycket
- Förbättrats lite
- Ingen skillnad
- Försämrats lite
- Försämrats mycket
3. Finns det någonting du vill tillägga?
(Fritextfält)
Använda enkätmallen
Enkätmall med frågorna ovan finns i Microsoft Forms. Tryck på knappen ”Duplicera” för att skapa en egen version av enkäten på ditt eget Microsoftkonto.
Informationsansvarig
-
Eva Sahlén
Handläggare