Publicerad 7 mars 2024

Förvalta välfärdsteknik

Förvaltning av välfärdsteknik handlar om att vidmakthålla och vidareutveckla tjänsten samt ge användarstöd till verksamheten. Syftet är att tjänsten ska fungera säkert, effektivt och hålla den kvalitet som kravställts.

Det som ska förvaltas är:

  • tjänsten
  • välfärdstekniken
  • IT-systemet/mjukvaran.

Inom vård- och omsorg kan exempel på välfärdsteknik som ska förvaltas vara tillsynskameror, mobila trygghetslarm, digitala lås eller läkemedelsautomater. Vid förvaltning av välfärdsteknik krävs ofta samarbeten med andra ansvarsområden som till exempel IT, informationssäkerhet och inköp. Förvaltning av en specifik välfärdsteknik bygger på att införandet är genomfört och att leverans av tekniken är godkänd samt att tjänsten används i det dagliga arbetet.

Målet med förvaltningen är att se till att välfärdstekniken fungerar så att den genererar nytta. Det uppnås bland annat genom en stabil och tillgänglig tjänst. Viktigt är också att hantera förändringar som stödjer nya behov, lagar eller riktlinjer.

Ofta kan en välfärdsteknik vara sammankopplad med flera andra digitala gränssnitt, annan teknik, integrationer eller system. Vid förvaltning av välfärdsteknik, börja med att identifiera dessa samband.

Kommuner kommer igång med förvaltning av välfärdsteknik

Det finns många modeller för förvaltning, så kallade systemförvaltnings- eller objektsförvaltningsmodeller. Oavsett om din kommun väljer en specifik modell eller inte så är det bra att redan vid beslut om införande tydliggöra vilka roller, ansvar och aktiviteter som ska ingå i förvaltningen.

För att komma igång med förvaltning av välfärdsteknik:

  1. Undersök hur din kommun arbetar med förvaltning i övrigt, kanske finns redan en modell att utgå ifrån.
  2. Gör en nulägesanalys för hur kommunen förvaltar aktuell välfärdsteknik idag.
  3. Komplettera nulägesanalysen med en behovsanalys genom att till exempel ta stöd av plan för förvaltning av välfärdsteknik.
  4. Gör en nyttoanalys för det nya alternativet för förvaltning.

Exempel på plan att förvalta välfärdsteknik (Word) Word, 77 kB.

Aktiviteter vid förvaltningen av välfärdsteknik

Förvaltning består av fyra huvudsakliga områden:

1. Styrning

I styrning beslutas vilka mål som ska uppnås med förvaltningen och vad det får kosta. Det beslutas även i många fall vilka enskilda förändringar som ska ske inom ramen för målen. Exempelvis:

  • Prioritera ärenden eller aktiviteter.
  • Besluta om plan för förvaltning av specifik välfärdsteknik och budget, i linje med verksamhetsplanen.
  • Styra och fördela arbetsuppgifter.
  • Planera och se till att leverans- och avtalsuppföljning genomförs.

2. Användarstöd

Aktiviteter som ökar användarnas kunskap om teknik och produkter. Användare kan vara både personal och omsorgstagare. Exempel på användarstöd:

  • Besvara frågor och ta emot felanmälan från användare.
  • Uppdatera rutiner och manualer.
  • Utbilda användargrupper.
  • Utreda och driva felärenden och utvecklingsaktiviteter.

3. Ändringshantering

Ändringshanteringen består av uppdrag som vidmakthållande, vidareutveckling och nyutveckling. Ändringar görs ofta i samarbete med leverantören. Exempelvis:

  • Genomföra kostnads/intäktsanalys för ändringar.
  • Genomföra och testa ändringar, t.e.x versionsuppdateringar.
  • Analysera och specificera krav.

4. Daglig drift och underhåll

Daglig drift och underhåll innefattar åtgärder för daglig hantering av tekniken och dess digitala stöd. Exempelvis:

  • Installation och avinstallation.
  • Lagerhållning.
  • Felsökning och problemhantering.
  • Ta backup.
  • Övervakning.

Informationsansvarig

  • Eva Sahlén
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.