Elfordon och laddinfrastruktur

Utbyggnaden av laddinfrastruktur tangerar flera kompetensområden och aktörer som traditionellt inte har samverkat inom transportinfrastrukturplaneringen.

Elektrifieringen av transportsektorn är en viktig del i omställningen till en fossilfri fordonsflotta. För kommuner och regioner är utbyggnad av laddinfrastruktur bland annat en fråga om att möta invånarnas behov och att skapa förutsättningar för att behålla och attrahera näringsliv, såsom besöksnäring, tillverkningsindustri, med mera.

Även om den stora andelen laddning sker vid hemmet eller arbetsplatsen så handlar många av frågeställningarna i kommuner om publik laddning, såsom destinationsladdning och snabbladdning.

Förutsättningar för etablering av laddinfrastruktur

I SKR:s skrift Ladda för framtiden – laddinfrastruktur för elfordon från 2017 beskrivs bland annat roller en kommun kan anta vid etablering av laddinfrastruktur och lagstiftningsfrågor, med fokus på publik laddning för lätta fordon.

Sedan dess har förutsättningarna ändrats för etablering av laddinfrastruktur på några punkter. Det gäller

  • lagändringar om nätanslutningar och koncessionspliktiga nät
  • förtydliganden gällande etablering av laddinfrastruktur på offentlig plats
  • reglering av laddplats.

Ladda för framtiden – laddinfrastruktur för elfordon Länk till annan webbplats.

Nätanslutningar och icke koncessionspliktiga nät

Det har införts lagstiftningsändringar som innebär ökade möjligheter för kommunen att använda sina icke koncessionspliktiga nät. Förutsättningarna för nätanslutningar och undantag från nätkoncession regleras i ellagen och IKN-förordningen.

Laddinfrastruktur på offentlig plats

Det krävs inte tillstånd från Polismyndigheten enligt ordningslagen för laddinfrastruktur som sätts upp inom offentlig plats i form av gata eller parkering. Parkering av fordon ingår i ändamålet som platsen upplåtits för och i användningen parkering ingår även komplement till parkeringen som till exempel parkeringsautomater, laddstolpar, belysningsarmatur med mera.

Tolkningen görs av Transportstyrelsen i rapporten Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark. Samma tolkning görs av Boverket i vägledning PBL kunskapsbanken gällande användning av offentlig plats för laddinfrastruktur.

Reglering av laddplats

Ett fordon som står uppställt på en laddplats är ett parkerat fordon och det är därmed möjligt enligt gällande regelverk att föreskriva om tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkering på laddplatsen. Denna tolkning görs av Transportstyrelsen i redovisning av Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark.

Storleken på avgifter som tas ut för parkering regleras i Lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, mm (KAL - avgiftslagen).

Lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, mm (KAL - avgiftslagen), Sveriges riksdag Länk till annan webbplats.

Energimyndigheten: nationell samordnare för laddinfrastruktur

Sedan 2024 har Energimyndigheten ett övergripande ansvar att samordna frågor om laddinfrastruktur för att främja en ändamålsenlig och effektiv utbyggnad laddinfrastruktur. Uppdraget omfattar stöd och rådgivning till kommuner och regioner.

Samordning och regeringsuppdrag, Energimyndigheten Länk till annan webbplats.

Exempel på arbete i kommuner, regioner, staten och organisationer

Utbyggnaden av laddinfrastruktur tangerar flera kompetensområden och aktörer som traditionellt inte har samverkat inom transportinfrastrukturplaneringen. Ta del av hur bland annat några kommuner, regioner och myndigheter arbetar med frågan.

Kommuner

Regioner

Statliga myndigheter

Intresseorganisationer

Forskning och kunskapssammanställningar

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan