Cykeltrafik
Sveriges kommuner och regioner satsar för att förbättra villkoren för cyklister. I flera kommuner och regioner pågår arbete med att ta fram planer, program och strategier för cykel. SKR arbetar aktivt med att förbättra förutsättningarna för alla som väljer att cykla så att de kan göra det på ett säkert och smidigt sätt.
Typritningar för cykelöverfarter och passager
I september 2014 ändrades Trafiklagstiftningen, vilket gjorde det möjlig att anlägga cykelöverfarter. Genom en ändring som infördes 2019 krävs att cykelpassage numera ska anges med vägmarkering.
Kommunal praxis
Vi har tagit fram en kommunal praxis för hur cykelöverfart och cykelpassage ska anläggas. Två utmaningar har lösts:
- Cykelöverfart med övergångsställe, utformning av begränsningslinje vid övergångsstället. I dessa typritningar presenterar lösning utan ”dubbla” begränsningslinjer.
- Cykelpassage. I dessa typritningar presenteras utformning med en hastighetsrestriktion.
Den grundläggande principen för utformning av korsningar mellan körbana och cykelbana är att det ska vara tydligt för både cyklister och andra trafikanter vilka regler som gäller på platsen.
Typritningar
Typritningarna är måttsatta utifrån ”önskvärd” standard i enlighet med VGU. Cykelöverfart är utformad med förhöjning, påfartsramp, enligt praxis. Till typritningarna hör två texter, en för cykelöverfart samt en för cykelpassage med information om val samt utformning. Det finns utrymme för väghållare att skriva in sina lokala utformningskrav och råd här.
Cykelöverfart och övergångsställe med samt utan refug
Cykelöverfart med samt utan refug
Cykelpassage med samt utan övergångsställe
Typritning 3 och 4 (PDF) pdf, 43 kB.
Cykelpassage med samt utan övergångsställe med refug
Typritning 3R och 4R (PDF) pdf, 51 kB.
Cykelpassage och cykelöverfart
Där XX står i texten ska det ersättas med väghållarens krav/råd eller om inga sådana finns ska texten strykas.
Handbok om planering, utformning underhåll och uppföljning
Mobilitet för gående, cyklister och mopedister Länk till annan webbplats.
Cykelkonferensen
SKR arrangerar årligen den Nationella cykelkonferensen – Sveriges stora mötesplats för cykelfrågor! Konferensen arrangeras i samarbete md Trafikverket och vänder sig främst till dig som jobbar med cykelfrågor i kommunen, regionen, staten eller som konsult inom infrastruktur och samhällsplanering.
Nationella cykelkonferensen 2025 | SKR Länk till annan webbplats.
Nätverk för nationellt arbete
SKR deltar i Nationella cykelrådet som leds av Trafikverket och är ett samverkansforum för en ökad och säker cykling. Nationella cykelrådet tar fram det Nationella cykelbokslutet som årligen följer upp och redovisar cyklandets utveckling.
Nationella cykelrådet Länk till annan webbplats.
Gemensam inriktning för säker cykel- och mopedtrafik
SKR deltar i samverkan för gemensam inriktning för säker trafik med cykel och moped, som en del av det gemensamma arbetet Tillsammans för Nollvisionen.
Många väljer att cykla till och från jobbet eller skolan. Det innebär fördelar som bättre miljö, stora hälsoeffekter och attraktiva städer. Samtidigt ställer det krav på att cykelvägnätet är väl planerat och håller god standard.
I flera kommuner och regioner pågår arbete med att ta fram planer, program och strategier för cykel. SKR arbetar aktivt med att förbättra förutsättningarna för alla som väljer att cykla så att de kan göra det på ett säkert och smidigt sätt.
Nätverk, konferenser och samarbeten
SKR deltar i samverkan för gemensam inriktning för säker trafik med cykel och moped med bland annat Trafikverket. Det är en del av det gemensamma arbetet Tillsammans för Nollvisionen.
SKR deltar i Nationella cykelrådet, ett samverkansforum för en ökad och säker cykling. Rådet leds av Trafikverket och tar fram det Nationella cykelbokslutet som årligen följer upp och redovisar cyklandets utveckling.