Nyhet
Det är en ständig utmaning att utveckla skolan för att möta elevers olika behov. I skriften Olika är normen presenteras hur arbetet med inkluderande lärmiljöer kan gå till.
– Skolan behöver i ännu större utsträckning utformas för att möta elevers olika förutsättningar. Det är ett arbete som hela tiden pågår, säger Kenneth Nilsson, ordförande i SKL:s utbildningsberedning.
I skriften Olika är normen beskriver Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) erfarenheter från kommuner som arbetat med att utveckla inkluderande lärmiljöer.
– Vi lyfter fram framgångsfaktorer, och själva processen, hur skolan kan arbeta med anpassningar och stöd samt elevhälsans roll, säger Kenneth Nilsson.
Att elever är olika är en tillgång i undervisningen och för lärandet. Skolan behöver därför i högre grad anpassa sig efter att elever är olika. Det handlar bland annat om ledarskap, organisation och elevsyn.
I skriften beskriver kommunerna en synvända där fokus flyttas från elevens svårigheter till hur undervisning, arbetssätt och skolans organisation kan förändras.
– Alla elever har rätt att utveckla sin fulla potential, ingå i ett sammanhang och känna tillhörighet. Det betyder inte att alla måste vara i samma rum hela tiden, säger Kenneth Nilsson.
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!