Publicerad: 27 november 2019

Forskarutbildade lärare - en väg till skolutveckling

Lärarförbundet och Sveriges Kommuner och Landsting har kartlagt antalet kommundoktorander inom utbildningsområdet, deras villkor och arbetsuppgifter samt utmaningar och framgångsfaktorer. Det är i många stycken helt ny kunskap.

I den nya skollagen står att "Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". Men vad innebär det i praktiken? Ett sätt att tolka skollagen är att lärare i större utsträckning ska arbeta aktivt med forskning i skolans praktik, till exempel som kommundoktorand eller redan disputerad lärare. Den här kartläggningen visar att forskande lärare är en väg till skolutveckling.

Kontakt

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Om publikationen

Kategori: Forskning och innovation

Utgivningsdag: 2010-11-03

Format: PDF, Tryck

ISBN: