Publicerad: 23 oktober 2020

Leva livet bäst möjligt i Skellefteå

I Skellefteå utgår man från frågan - Vad betyder det för dig att leva livet bäst möjligt och att kunna vara självständig? Framgången i Skellefteå bygger på ett gemensamt samverkansarbete mellan region Västerbotten och kommunen. Ledordet är tillsammans och det är tillsammans de bygger Nära vård.

Ämne
Hälsa och sjukvård, Social omsorg, Äldreomsorg
Exempel från
Kommun, Region
Verksamhetsområde
Hälsa
Tidsperiod
Pågående

I Skellefteå utgår man från frågan - Vad betyder det för dig att leva livet bäst möjligt och att kunna vara självständig? För att kunna leva upp till de olika svaren på den frågan har Skellefteå kommun arbetat med att se till att invånarna får stöd med hjälp av digital teknik, att leva livet så som det är bäst för ögonblicket och skapa möjlighet att vara självständig så länge det är möjligt.

Bakgrund – utgångspunkt, syfte, mål

Efter valet 2018 startade en process i Västerbotten med att se över samverkan mellan region och kommuner. Det fanns goda förutsättningar men det krävdes arbete med struktur och att få alla att känna sig trygga.

Det fanns också mycket som stöttade samskapande till exempel det nationella arbetet med Nära vård och den nya lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Grunden är att de har mer samsyn än stridsfrågor och att de har bestämt sig.

Genomförande

De startade arbetet med att fundera vad de skulle kunna göra här och nu utifrån de utmaningar de ser i verksamheten. Ett annat val var att inte starta nya Nära vård-grupperingar utan använde de grupperingar som redan fanns. Där fördes diskussioner om god och nära vård, omsorgsstöd och riktning.

Regionens och kommunens målbilder harmonierade men ordvalen varierade. Det gemensamma var att ordet tillsammans genomsyrade bådas målbilder och det räckte för att kunna arbeta vidare.

Det här har arbetet lett fram till

Det samskapande arbetet mellan region och kommun har gett flera exempel på ny digital teknik. Till exmepel:

  • 62 000 tillsyner nattetid med trygghetskamera i hemtjänsten - varje år - då de inte behöver väcka individen för att fråga om personen sover.
  • GPS:er som aktiva hjälpmedel i situationer där det behövs och skapar trygghet.
  • Läkemedelsgivare som leder till att personen får tillbaka sin frihet.
  • Digital konsultation mellan medarbetare i vardagen för att få snabba insatser. Initieras i hemtjänsten av sjuksköterska när de vill kolla upp exempelvis en tablett på golvet (är den viktig att ta), ett bandage som lossat eller en fallskada.

Exempel på konkret samverkansarbete -Skellefteå korttidscentra

Korttidscentrat samlar alla som behöver korttidsvård inom kommunen även om de tillhör olika hälsocentraler. Detta krävde mycket samverkan. För att lösa det akuta problemen beslutades om en digital rond med en läkare. Det krävdes mycket arbete med exempelvis behörighet till journaler. Läkaren blev inte patienternas kontinuerliga kontakt men kunde stötta sjuksköterskorna i det akuta och ge patienten snabbare vård i stunden.

Exempel på när digital teknik inte hjälper som det var tänkt

Hälsocentralerna har fått surfplattor för att kunna ha vårdplaneringsmöten med videoteknik och kunna upprätta Samordnad Indivuduell Plan, SIP. Det visar sig att de blev väldigt få SIP:ar trots att tekniken skulle göra det enkelt att ha videomöten och skriva direkt in på surfplattan. Det berodde på att det redan fanns så goda samverkansstrukturer att personalen gjorde planeringen i farten men glömde att involvera patient och närstående.

Det hjälpte inte att de fick teknik i händerna som skulle göra det enkelt för personalen att kontakta individen. De fick tänka om och starta ett träningsläger för att få in SIP:arna och använda tekniken som hjälp för att patient och närstående skulle bli involverade.

Andra resultat

  • Fallskador fortsätter att minskar.
  • Personer med hjärtsvikt lever tryggare och säkrare hemma på grund av att de exempelvis har samordnat dokumentation för säkrare läkemedelshantering, informationsöverföring, planering. Alla Hälsocentraler erbjuds kardiologrund för de patienter som behöver det, allt för att minska inläggningar. Kompetenshöjande insatser mellan medicinklinikens- och kommunens personal.

De viktigaste slutsatserna

  • Tillsammans är deras gemensamma ord som alla utgår ifrån och alla måste ställa upp på.
  • De bygger inte organisatoriska strukturer i första hand utan satsar mycket på direkta förbättringsprojekt och ser vilken samverkan och vilka strukturer, förändringar som behövs direkt i verksamheten.
  • Snabba kontaktvägar mellan verksamheter för att snabbt lösa problem som uppstår.
  • Om något går fel: Vad och hur kan vi göra nästa gång för att det inte ska uppstå igen?

Fördjupning

Podcast

I Nära vårdpodden avsnitt 16 berättar Ejja Häman Aktell, Skellefteå kommun och Camilla Andersson, Region Västerbotten om projektet.

Nära vårdpodden avsnitt 16 

Webbsändning

Strategi för hälsa har sändningar där projekt och verksamheter runt om i Sverige presenteras. I februari 2020 presenterade Skellefteå kommun och Region Västerbottens deras gemensamma arbete för äldres hälsa. Inspelningen är gjord via distans.

Leva livet bäst möjligt i Skellefteå webbsändning

Skellefteå som modellkommun

I juni 2020 utsåg SKR tio kommuner som ska fungera som modell för äldreomsorgens digitalisering. Skellefteå är en av de kommuner som blivit utsedd som modellkommun. SKR ska tillsammans med modellkommunerna stötta andra kommuner med kunskap om digitala tjänster och välfärdsteknik.

Skellefteå som modellkommun

Kontakt

Lena Forsman
SKR
08-452 7528
lena.forsman@skr.se

Kontakt

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Lärande exempel

SKR:s lärande exempel ska ge konkret hjälp och bidra till verksamhetsutveckling i kommuner och regioner.

Gå till alla lärande exempel