Riskbaserad kontroll av växtskyddsmedel
Kommunernas kontroll av växtskyddsmedel faller inom två områden – användning respektive försäljning av växtskyddsmedel. SKR bedömer att finansieringen av kontrollen kan ske genom miljöbalken, under vissa förutsättningar.
Växtskyddsmedelsområdet omfattas av EU:s kontrollförordning 2017/625 (EU) som även har betydelse för finansieringen av kontrollområdet. Det innebär att kontrollerna som utförs av kontrollmyndigheterna ska vara regelbundna, utföras med lämplig frekvens och vara riskbaserade. Alla aktörer ska få kontroll. Det finns en tydlig koppling mellan finansiering och säkerställandet av EU-kraven.
Förutsättningar för finansiering
Sverige har vid revisoner redovisat för EU-kommissionen (DG SANTE) att vår miljöbalkstillsyn är likvärdig med de krav som ställs enligt kontrollförordningen. SKR bedömer att finansiering av området kan ske genom miljöbalken, under vissa förutsättningar.
Kompletteringar av miljöbalken
För att följa kontrollförordningen har miljöbalkens regler framförallt 26 och 27 kapitlet kompletterats.
- I 26 kapitlet har begreppen kontroll och annan offentlig verksamhet införts. Motsvarande förändringar bedöms behövas i kommunernas taxeföreskrifter för att finansiering ska kunna ske.
- I 27 kapitlet har en ny punkt 2 införts under 27 kap § 1. Där ges kommuner rätt att ta ut avgifter med stöd av miljöbalken för tillsyn och kontroll inom miljöbalkens område det vill säga bland annat växtskyddsmedel.
Åtgärder för att införa riskbaserad kontroll och finansiering
Kommunerna behöver tänka särskilt på vissa saker och eventuellt göra vissa justeringar av nuvarande arbetssätt.
1: Extra kontrollbesök
För att säkerställa en riskbedömning som tydligt säkerställer kontrollen av växtskyddsmedel kan extra kontrollbesök avseende växtskyddsmedel krävas under en treårsperiod. Denna kontroll bör, i enlighet med kontrollförordningen, så långt som möjligt vara oanmäld. Dessa extra besök bedöms dock kunna rymmas i den fasta avgiften om denna är korrekt satt och baserad på behovet.
2: Uppföljning
Uppföljning (EU-förordning artikel 79 punkt 2c 2017/625) av växtskyddsmedel följer av kontrollförordningen och kan komma att kräva en uppdelning gentemot övriga förelägganden enligt miljöbalken. Detta på grund av kraven i kontrollförordningen på obligatorisk avgift för uppföljning av offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet.
Observera att detta även gäller eventuella klagomål.
3: Införande av offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet
Taxebestämmelser som SKR tagit fram (publicerad juni 2022 och reviderade oktober 2022) kan användas om de är sådana där begreppen offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet är införda. SKR bedömer inte att någon justering av timtaxa behöver göras. Kostnaderna för växtskyddsmedel är marginella i förhållande till övriga kostnader inom miljöbalken som ligger till grund för beräkning av timtaxa.
4: Fastställd riskfrekvens för U-verksamheter med växtskyddsmedel
U-verksamheter med växtskyddsmedel bör få en fastställd riskfrekvens i enlighet med vägledning från statliga myndigheter. Det är dock inget som hejdar (tvärtom) att kommunen tillämpar efterhandsdebitering (timavgift). Det är endast frekvensen som är fastställd inte kontrollens tidsåtgång. Det är dock en fördel om man som kommun diskuterat vad en rimlig tid för respektive bransch kan vara (ett spann) så att inte eventuella skillnader blir oskäliga.
5: Följ KEMI:s riskbedömning för växtskyddsmedel för försäljning
Gällande kontroll av växtskyddsmedel för försäljning bör KemI:s riskbedömning följas och SKR:s föreslår avgift tas ut i efterhand.
Kommunernas uppdrag
Kommunernas kontroll/tillsyn av växtskyddsmedel faller inom två områden – användning respektive försäljning av växtskyddsmedel.
Tillsyn av försäljning
Tillsynen av försäljning av växtskyddsmedel är delad med Kemikalieinspektionen. Staten har ansvaret för tillverkare och importörer medan kommuner ska granska återförsäljare och detaljister.
Tillsyn av användning
Tillsynen av användning består av två delar:
- Den första delen som medför granskning av egenkontrollprogram och rutiner hos användare. Inom detta område är jordbruksanläggningar störst men även skogsbruk och andra verksamheter förekommer. Jordbruksverket är tillsynsvägledande myndighet för de vanligast förekommande områdena.
- Den andra delen av användning rör vissa regler för spridning och hantering av växtskyddsmedel. Här finns bestämmelser om förbud av spridning runt bostäder, parker samt regler för hur spridning ska gå till. Tillsynsvägledande myndighet är Naturvårdsverket.
Vägledning
Kontrollförordningen ställer tydliga krav på att tillsynen av bland annat växtskyddsmedel måste vara riskbaserad med riskfrekvens.
KemI, Jordbruksverket och Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning om riskbedömning av aktörer som hanterar växtskyddsmedel. För att leva upp till kraven på riskbaserad kontroll är tanken att aktörer som är tillståndspliktiga eller anmälningspliktiga tilldelas en kontrollfrekvens som är baserad på bedömningen i samband med taxesättning i SKR:s modell (Behovsstyrd taxa). Det betyder att hög risk, normal risk och låg risk anses utgöra utgångspunkten kontrollfrekvensen. För U-verksamheter ska kommunen riskbedöma verksamheten separat och fastställa en kontrollfrekvens. I sådana fall kan ovan nämnda vägledning användas som stöd för kommunen. Samtliga aktörer oavsett prövningsnivå ska få minst ett kontrollbesök vart femte år.
Tillsynen av branscher som använder växtskyddsmedel för vilka fast avgift föreskrivs i taxan ska alltså precis som i fortsättningen ha regelbunden tillsyn enligt taxemodellen.