Här hittar du vägledning och stödmaterial som kan underlätta anslutningen till SSBTEK.
Stäm av hur kommunens avtal ser ut med den it-leverantör som tillhandahåller verksamhetssystemet för ekonomiskt bistånd. Ta exempelvis reda på när det görs uppgraderingar/nya releaser och vilka kostnader som kan uppkomma i samband med anslutning till SSBTEK.
Fatta beslut, i kommunfullmäktige eller i den nämnd som ansvarar för ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen (2001:453). Besluta om att:
Kommunens beslut för SSBTEK (PDF, nytt fönster)
Följ stegen i Försäkringskassans anslutningsprocess genom att ta del av Allmänna villkor för och teckna avtal med Försäkringskassan om SSBTEK:
Avtal och anslutning till SSBTEK - Försäkringskassan
För dialog med kommunens it-leverantör om hur verksamheten praktiskt får tillgång till tjänsten och den information som finns i den.
Ställ krav på vilken information it-everantören ska presentera i verksamhetssystemet och på vilket sätt informationen presenteras.
SSBTEK kan förmedla mer information än vad som behövs för att handlägga ärenden inom ekonomiskt bistånd. För att underlätta för kommunerna att göra sin kravställning gentemot tjänsteleverantörerna har vi sammanställt den information som behövs för att handlägga ärenden inom ekonomiskt bistånd.
Beskrivning av informationsinnehåll i SSBTEK (PDF, nytt fönster)
Detta dokument beskriver kortfattat de krav som handläggare av ekonomiskt bistånd har ställt på användargränssnittet för att det ska vara lättanvänt för dem. Dessa krav kan tjänsteleverantörerna utgå från när de bygger användargränssnittet.
Generella krav på användargränssnittet för visning av information från SSBTEK (PDF, nytt fönster)
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!