Åtgärder krävs för att utveckla vårdens digitala infrastruktur

Alla regioner har, tillsammans med SKR, formulerat tio konkreta krav på vad som måste göras för att skapa en effektiv nationell digital infrastruktur för hela hälso- och sjukvården. Nu behövs gemensamma krafttag från staten, kommuner och regioner.

Regionernas och SKR:s krav

Det här behöver genomföras

En väl fungerande nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvården är nödvändig för att lyckas med den omställning vården står inför, där patienten är mer aktiv i sin egen behandling, där mer vård kan ske i hemmet och där vårdgivare får bättre förutsättningar att samverka kring varje patient.

Nu sker omfattande investeringar i regionerna. När regeringen vill satsa på den digitala infrastrukturen i vården behöver den samarbeta med regionerna och bygga vidare på det arbete som regionerna redan har utfört under 25 år.

Samtliga 21 regioner har, tillsammans med SKR, enats om tio punkter som beskriver de områden och insatser som behöver genomföras för att skapa en effektiv nationell digital infrastruktur för svensk hälso- och sjukvård.

  1. Ta fram en färdplan för utveckling och införande av nationella tjänster.
  2. Se över lagstiftningen för att möjliggör effektiv informationsdelning och interoperabilitet.
  3. Fortsätt utveckla nationella ramverk och standarder.
  4. Ta fram en strategi för användning av molntjänster.
  5. Sprid systematiskt nya arbetssätt och vårdprocesser genom nationella riktlinjer och kunskapsstöd.
  6. Utforma en nationell identitets- och behörighetsfederation.
  7. Säkerställ ett effektivt delande och nyttjande av hälsodata.
  8. Ta fram sammanhållen kravbild och gemensamma säkerhetstjänster för att stärka cybersäkerheten.
  9. Ta fram en nationell utbuds- och samtyckestjänst.
  10. Prioritera digital kompetens för nuvarande och blivande vårdpersonal.
Ladda ner 10-punktslistan (PDF)

Bakgrund

Nödvändigt med fungerande nationell digital infrastruktur

Hälso- och sjukvården ska bli mer personcentrerad, hälsofrämjande och samordnad. Genom att ge invånaren bättre förutsättningar att aktivt delta i sin vård och hälsa, kan vården bli bättre för varje patient samtidigt som vi skapar ett mer samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart hälso- och sjukvårdssystem.

En väl fungerande nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvården är nödvändig för att lyckas med den omställning vården står inför, där patienten är mer aktiv i sin egen behandling, där mer vård kan ske i hemmet och där vårdgivare får bättre förutsättningar att samverka kring varje patient.

Flera regioner står nu inför historiska skiften med nödvändiga miljardsatsningar för att modernisera vårdinformationssystemen. Det kommer att öka enhetligheten mellan regionerna och bättre möta invånarnas och medarbetarnas behov av individanpassade digitala tjänster.

Fortsätt utveckla det som redan finns

Det är positivt att staten nu tar fler initiativ för att stärka utvecklingen av vårdens digitala infrastruktur. Men det är viktigt att staten inte bygger upp parallella strukturer eller system, utan att de i stället fokuserar på att underlätta för huvudmännen att fortsätta utveckla den infrastruktur de redan byggt upp.

1177.se är Sveriges mest kända och använda hälsoportal och ingång till vården. 99 procent av den vuxna befolkningen känner till 1177 och 9,6 miljoner invånare har ett konto på 1177.se, för att exempelvis kunna boka tid, läsa sin journal, beställa provtagning eller förnya ett recept.

1177.se är resultatet av gemensamma målinriktade investeringar som vårdgivare och regionerna arbetat med i 25 år, utan tvingande lagkrav eller regelverk.

Mer information

Informationsansvarig

  • Karina Tellinger
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.