Publicerad 29 januari 2025
Nyhet

Utredning föreslår ambitionshöjning inom civilt försvar

SKR ställer sig positiv till ett antal förslag men är kritisk till bland annat finansieringsförslagen från utredningen om beredskap inför kris och krig.

Foto

Anders Henriksson.

– Att alla kommuner och regioner på sikt ska klara två veckors ö-drift innebär en viktig och kraftig ambitionshöjning. Statens omfattning på ersättning sätter dock takten för uppbyggnaden och de behöver ha högre ambitioner än vad utredningen visar upp. Vi kan inte backa in i det civila försvaret, säger Anders Henriksson, ordförande för Sveriges Kommuner och regioner (SKR).

SKR välkomnar huvudinriktningen i utredningens förslag att i lag ge kommuner och regioner ett utökat ansvar för en grundläggande förmåga för civilt försvar, samtidigt som SKR understryker att nya uppgifter i lagstiftning och förordningar behöver finansieras.

Nära samverkan och skyndsamma investeringar

– För att lyckas bygga upp det civila försvaret är tillit, dialog och samverkan mellan alla aktörer avgörande. Nationella myndigheter behöver därför öppna upp för att stärka samverkan och dialog med kommuner och regioner samtidigt som länsstyrelserna måste utveckla sin stödjande roll. Vi har alla ett ansvar för ett tillitsfullt samarbete, säger Anders Henriksson.

Det behövs betydligt mer investeringar i de samhällsviktiga verksamheterna, än utredningens förslag om 13,5 miljarder för åren 2027-2031. SKR ifrågasätter förslaget att avgränsa uppbygganden av förmågan till viss verksamhet som måltidsverksamhet, eftersom denna inte kan bedrivas utan att ta ansvar för el, värme och vatten. Det gäller även i de allra viktigaste verksamheterna i kommuner och regioner, så som hälso- och sjukvård, räddningstjänst och äldreomsorg. Det är av yttersta vikt att ambition och finansiering går i takt.

Ytterligare punkter från SKR:s yttrande om utredningens förslag:

  • Bristen på finansiering är en starkt begränsande faktor för uppbyggnaden av det civila försvaret i kommuner och regioner. Finansiering bör ske genom generella statsbidrag och fördelas så att hänsyn tas till de specifika förutsättningar som finns i olika områden och inte enbart utifrån invånarantal.
  • I stöd till investeringar behöver finansieringen ske genom riktade bidrag.
  • Kommun eller region som etablerat en förmåga som tidigare inte framgått i lagstiftning måste kunna få ersättning för det i efterhand.
  • En lagstiftning om grundläggande beredskap måste ge kommuner och regioner mandat att prioritera och fatta snabba beslut i en större kris.
  • Kommuner och regioner behöver vara representerade i civilområdenas och sektorsmyndigheternas forum med ett löpande samarbete. Statliga myndigheter kan inte agera utan medverkan av den lokala och regionala nivån.
  • Försvarsmaktens samspel med kommuner och regioner behöver klargöras. Försvarsmakten måste stå för de kostnader som uppkommer vid exempelvis planering, övning och för mark och lokaler.
  • Privata leverantörers ansvar att upprätthålla samhällsviktiga verksamheter under fredstida krissituationer och höjd beredskap behöver regleras i författning.

Läs vidare

Sakkunnig

Ann-Sofie Eriksson
Sektionschef, avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad.

Pressjour

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.