Unik studie om barns faktiska närvaro i förskolan
Barnens närvaro i förskolan varierar beroende på socioekonomi, och i en barngrupp på femton barn är elva på plats. Det visar en ny rapport från SKR.
Temat för årets Öppna Jämförelser Förskola är barns närvaro- och vistelsetider och innehåller en unik studie som undersöker barns närvaro och vistelsetider i förskolan.
Studien visar att närvaron är lägre i socioekonomiskt utsatta områden. Studien visar också att det finns stora skillnader i barnens närvarotider olika dagar i veckan, med högre närvaro i mitten av veckan och lägre på fredagar. Dessutom framkommer det att en fjärdedel av de inskrivna barnen är frånvarande en genomsnittlig dag.
– Det är viktigt att vi förstår de socioekonomiska mönstren som påverkar barns närvaro i förskolan. När vi har koll på det har vi också bättre möjlighet att jobba för att alla barn ska kunna dra nytta av förskolan, säger Monica Sonde, chef för avdelningen för socialtjänst, utbildning och arbetsmarknad på SKR.
Studien genomfördes i samarbete med ett företag som tillhandahåller en applikation för närvarohantering, Tempus. Statistik har tagits fram utifrån 29 kommuner och 1000 förskolor som använder det systemet. Det är inte ett representativt urval och resultaten bör alltså inte ses som representativa för hela landet, men ger en indikation vad gäller barns faktiska närvaro, ett område där det idag inte finns någon nationell statistik.
Fakta
Öppna jämförelser - Förskola publicerades första gången 2020 och har sen dess släppts vartannat år.
Öppna jämförelser - Förskola 2024 består av 290 kommunrapporter och en nationell rapport på tema barns närvaro och vistelsetider, samt en nyckeltalsamling i databasen Kolada (verktyget Jämföraren). Sammanfattning av resultaten i den tematiska rapporten - Barns faktiska närvaro (Tempus)
- SKR har i samarbete med Tempus och 29 kommuner genomfört en analys av inrapporterade närvarotider i dessa kommuner. Siffrorna bygger på in- och utcheckningar av barn som gjorts på knappt 1 000 förskoleenheter under vecka 41, 2023.
- De undersökta förskolorna har i genomsnitt 74 procent närvarande barn per dag. Den faktiska närvaron per inskrivet barn är 5,4 timmar. Den faktiska närvaron när barnen är på plats, det vill säga närvarotid per närvarande barn, är i genomsnitt 7,3 timmar.
- På dessa förskolor finns ett samband mellan närvaro och socioekonomi, där närvaron är lägre ju svagare barnens socioekonomiska bakgrund är. Det är ett tydligt samband mellan barnens närvarotid (timmar/dag) och socioekonomi, dvs på förskolor med svag socioekonomi går barnen färre timmar i förskolan. Det finns också ett samband mellan andel närvarande barn/dag och socioekonomi , men det sambandet är statistiskt sett betydligt svagare.
Utöver den tematiska rapporten om barns närvaro har SKR i samarbete med Statisticon tagit fram 290 kommunrapporter. Dessa innehåller:
- Statistik om personalfördelning i relation till socioekonomiskt index
- Jämförelser mellan barn som är inskrivna i förskolan och barn som inte är det utifrån socioekonomiska bakgrundsvariabler.
- Resultat från SKR:s förskollärarenkät (ca 13 000 förskollärare i 153 kommuner)
- Resultat från SKR:s huvudmannaenkät (kommunala huvudmän, svarsfrekvens 84 %)
- Nytt för i år är nyckeltal om personalkontinuitet samt barnomsättning.
Läs vidare
Sakkunnig
Anna Tornberg
Utredare
Jonas Finnman
Utredare