Publicerad 17 maj 2025
Nyhet

SKR kräver att nedläggningen av servicekontor stoppas

För att säkerställa tillgänglig medborgarservice efter behov kräver SKR att nedläggningen av lokala servicekontor stoppas.

Foto

Anna Hed.

Statens servicecenter planerar att avveckla 35 lokala servicekontor. SKR är djupt kritiska till detta, staten behöver ta ansvar för att ge service kopplat till sin egen verksamhet. Avvecklingen av servicekontor kommer att allvarligt försämra människors tillgång till grundläggande samhällsservice, särskilt på landsbygden och i områden med socioekonomiska utmaningar.

– Detta riskerar att öka klyftorna i samhället och försvåra vardagen för redan utsatta grupper. Det handlar om personer som behöver det fysiska mötet för att få rätt hjälp, säger Anna Hed, ordförande för SKR:s beredning för tillväxt och regional utveckling.

Foto

Anna Jähnke.

– De lokala kontoren är viktiga, särskilt för dem som står längst från arbetsmarknaden eller lever med en funktionsnedsättning, säger Anna Jähnke, vice ordförande för SKR:s beredning för tillväxt och regional utveckling.

SKR vill att det görs en översyn av behoven och uppmanar regeringen att skjuta till extra medel, så att individer på landsbygden och i socioekonomiskt utsatta områden fortsatt kan få grundläggande samhällsservice från Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Fakta

  • Det finns 148 servicekontor fördelade på 126 av landets 290 kommuner. Av dessa kommer 35 kontor att stängas på grund av minskade förvaltningsanslag hos Statens servicecenter.
  • Statens servicecenter har hittills beslutat att de lokala kontoren på följande orter kommer att avvecklas: Piteå, Trelleborg, Östhammar, Arvika, Bollnäs, Filipstad, Kungälv, Landskrona, Lindesberg, Motala, Norrköping city, Simrishamn, Åmål, Växjö Araby, Ludvika, Sandviken och Tranås. Flera orter kommer tillkomma efterhand.
  • De statliga myndigheterna i denna servicesamverkan är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Syftet är en lokal, statlig service till medborgare och företag runt om i landet.
  • Drygt 3,3 miljoner ärenden hanteras årligen på Statens servicecenter.
  • Under 2024 hade Statens servicecenter närmare 2,8 miljoner besökare.
  • Under 2019 genomförde Arbetsförmedlingen en omfattande nedläggning av kontor runt om i landet. För att kompensera för nedläggningarna var tanken att statliga servicekontor skulle ta en större roll i att erbjuda medborgarna tillgång till offentlig service.

Läs vidare

Sakkunnig

Ellinor Ivarsson
Avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad

Pressjour

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.