SKR kommenterar skolpengsutredningen
I dag har regeringens utredare presenterat nya förslag på skolområdet, om en norm om hur mycket varje kommun ska lägga på skolan.
– Den här utredningen är av stort intresse för SKR:s medlemmar. Förutsättningarna för att driva skola ser olika ut och hur mycket pengar som satsas på skolan spelar roll, men det handlar framför allt om hur pengarna används, säger Monica Sonde, avdelningschef för socialtjänst, utbildning och arbetsmarknad.
SKR kommer nu att analysera förslagen i betänkandet tillsammans med de förslag som lämnades i betänkandet för utredningen Skärpta villkor för friskolesektorn. Det är angeläget att förslagen hänger ihop, handlar om rätt saker och genomförs på ett sätt som fungerar i hela landet. Fokus bör ligga på stärkt kvalitet i undervisningen, bättre styrning och en ändamålsenlig finansiering som ger ökat fokus på det kompensatoriska uppdraget.
SKR återkommer med ställningstagande kring förslagen från utredningen i samband med remissvaret.
Många utredningar på skolområdet
Det är den sista i den långa rad utredningar på skolområdet som har presenterats under våren, vilket skolministern också nämnde under pressträffen. SKR vill lyfta att det är viktigt att varje utredning och föreslagen reform hänger ihop med de andra och har tagit fram fem principer som alltid måste beaktas.
- Styrningen sker bäst så nära barn och elever som möjligt
- Statlig styrning och reformer ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Reformer ska genomföras enligt finansieringsprincipen
- Reformer måste utformas så att de fungerar både i stora städer och i små kommuner
- Reformer utan detaljregleringar ger bättre resultat
Fakta
- Regeringen har tillsatt en utredning med uppdrag att föreslå ett system för resursfördelning med en nationellt bindande skolpengsnorm för förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan och fritidshemmet. Den har nu lämnat sina förslag.
- Normen ska ange hur mycket resurser varje kommun som golv minst ska tilldela sin egen skolverksamhet samt till andra kommunala och enskilda skolhuvudmän.
- Om det inte är möjligt att införa en bindande skolpengsnorm har utredningen haft i uppdrag att överväga hur skolpengsnormen kan vara vägledande.
- I uppdraget har också ingått att se över hur ersättningen påverkas av elevers skolbyten samt att utreda ett system för finansiering av fristående resursskolor.
Läs vidare
Sakkunnig
Jessica Svedlund
utredare