Professionsprogrammet är bra men kan bli bättre
Ett nytt, nationellt professionsprogram för lärare kommer snart bli verklighet. SKR anser att det är bra, men att det finns mer att göra så att det utvecklar undervisningen ännu mer.
SKR har nu lämnat sina synpunkter på regelverket för det nya nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och öka yrkenas attraktionskraft.
SKR ser en risk för att viktiga delar av lärares övergripande kompetensutveckling kan försvinna, som kurser om betyg och bedömning eller språkutvecklande arbetssätt - något som ses som värdefull kompetensutveckling idag.
– Regelverket för det nya professionsprogrammet är nu i ett skick som vi ser kan fungera. Det har dock vissa brister. Förslaget är för snävt utformat när det gäller vilka ämnesområden man kan studera för att meritera sig, säger Monica Sonde, chef för SKR:s avdelning för socialtjänst, utbildning och arbetsmarknad.
Förskolelärare och lärare i fritidshem riskerar hamna efter
SKR anser att fler vetenskapliga områden ska inkluderas, i vad man kan studera för att meriteras som lärare.
Så som förslaget ser ut nu utesluts stora delar av den utbildningsvetenskapliga forskningen, bland annat allmänpedagogiken. Detta kan få särskilt olyckliga konsekvenser för förskollärare och lärare i fritidshem som endast kommer att kunna fördjupa sig inom mycket begränsade delar av sin yrkesinriktning.
Läs vidare
Sakkunnig
Bodil Båvner
Utredare