Oskäliga sanktionsavgifter för kommuner löser inget
En utredning föreslår att IVO ska kunna ta ut sanktionsavgifter från kommuner som inte tar registerutdrag på nya medarbetare inom socialtjänst och LSS. Obefogat, anser SKR.
En utredning föreslår skärpta möjligheter för Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att bedriva tillsyn av socialtjänsten och LSS-verksamheter. Ett av förslagen handlar om att IVO ska kunna utfärda sanktionsavgifter till dessa verksamheter om de anställt en ny medarbetare utan att först ha kontrollerat personens misstanke- och belastningsregister. En sådan sanktionsavgift är inte skälig, anser SKR:
– Kommunerna vet mycket väl när de måste göra registerutdrag innan de anställer folk, och de strävar efter att göra det. Men kommuner ställs ibland inför ett läge där ordinarie personal är sjuk och man inte lyckas ta någon från vikariepoolen – då måste man lösa problemet på något sätt för att brukaren inte ska stå helt utan hjälp. Det säger sig självt att man inte hinner göra en registerkontroll då – i dessa fall försöker man kontrollera lämpligheten på annat sätt, som genom referenser från tidigare arbetsgivare. Och så snart man kan tar man registerutdrag. I förlängningen är det brukarna man straffar om man inför en sanktionsavgift, säger Erik Pelling, ordförande i SKR:s beredning för socialpolitik och individomsorg.
För att undvika att sådana situationer uppstår kräver SKR att regeringen också inför en ventil i lagen om man går vidare med utredningens sanktionsförslag, just för sådana tillfällen då kommunen tvingas ta in folk med mycket kort varsel för att hantera ett akut behov av personal.
Utredningen föreslår inte bara nya sanktionsmöjligheter. Ett annat förslag är att de så kallade särskilda avgifterna för ej verkställda beslut inte bara blir kvar, utan även att beloppen höjs. Det innebär att IVO även fortsättningsvis kan ta ut avgifter från kommuner när de inte verkställt beslut – något SKR ställer sig mycket kritiskt till.
– Vi vill att den särskilda avgiften ska tas bort. Det är långt ifrån alltid kommunens förskyllan att ett beslut verkställs för sent, ibland har det att göra med yttre omständigheter eller att brukaren själv tackar nej till exempelvis särskilt boende och på så sätt fördröjer verkställighet. Dessutom kan hanteringen av de här avgifterna ta flera år, och de allra flesta insatser är verkställda eller avslutade då IVO ansöker om särskild avgift. Avgiften saknar alltså ofta betydelse för den enskilda personen som insatsen rörde, säger Erik Pelling.
Viktigt att socialtjänsten är säker och håller hög kvalitet
Däremot står SKR bakom utredningens förslag om att kräva att kommuner anmäler till IVO ifall allvarliga brister i en verksamhet uppdagas, eller om man misstänker en anlitad utförare är olämplig på något sätt.
– Det är viktigt att socialtjänsten lever upp till kraven på kvalitet och säkerhet. Samtidigt är välfärdsbrottslighet ett stort problem i Sverige i dag. IVO:s arbete med att förebygga och motverka välfärdsbrottslighet och förekomsten av oseriösa aktörer inom omsorgen behöver stärkas, säger Erik Pelling.
Läs vidare
Sakkunnig
Ulrika Livfakt
Handläggare
Pressjour
Informationsansvarig
-
Helene Lindstrand
Presschef