Lärares kompetensutveckling måste ge bättre undervisning
Med rätt ändringar kan Skolverkets förslag om kompetensutveckling bli bra och leda till att barn och elever lär sig mer. Det är SKR:s syn på förslaget om ett nationellt professionsprogram.
– Barn och elever lär sig mer när förskollärare och lärare tillsammans utvecklar undervisningen lokalt. Det vet vi. Vi har flera förslag som kan öka det kollegiala ansvarstagandet i professionsprogrammet och ge en mer likvärdig förskola och skola av hög kvalitet, säger Madelaine Jakobsson, ordförande för SKR:s utbildningsberedning.
Kostnad och vem som betalar oklart
Skolverkets förslag innehåller inte tillräckligt med information om vilka kostnader professionsprogrammet kommer innebära eller vem som ska betala. SKR förutsätter att de extrakostnader som uppstår kommer finansieras enligt finansieringsprincipen.
Partsmodellen central för lyckad fortbildning
Förslagen i det nationella professionsprogrammet innehåller sådant som parterna idag beslutar om. Därför blir det viktigt med kontinuerliga avstämningar mellan arbetsmarknadens parter, för att vara överens om vad som kan omhändertas inom ramen för kollektivavtal och vad som åligger stat och huvudman att finansiera och styra över.
Meritnivåer och lärares befattningar olika saker
Skolverket föreslår tre meritnivåer inom professionsprogrammet. SKR anser att uppnådda meritnivåer inte per automatik leder till specifika befattningar eller arbetsuppgifter. Hur arbetsuppgifter fördelas är något som arbetsgivarna beslutar. Här måste utbildningssektorn följa samma mönster och principer som andra sektorer.
Läs vidare
Sakkunnig
Bodil Båvner
utredare