Publicerad 24 april 2025
Nyhet

Dags att staten tar ansvaret för personlig assistans

Det är bra att regeringen tillsätter en utredning för att se över systemet runt personlig assistans. Det är också dags att staten tar över huvudmannaskapet.

Åsa Furén-Thulin.

Åsa Furén-Thulin.

Häromdagen meddelade regeringen att de tillsätter en utredning runt personlig assistans. Detta kommer efter att Försäkringskassan publicerat en granskning som visar på utbredd förekomst av välfärdsbrottslighet inom privata assistansbolag. Idag väljer 72 procent av de assistansberättigade privata utförare, endast 17 procent har kommunen som utförare.

– Det är bra att en utredare nu ska se över systemet – där vi länge har sett brister. Att en person i behov av assistans fritt ska kunna välja utförare infördes med tanke om att öka den personliga friheten. Men när det inte finns någon garanti för att det utförs på ett bra sätt och det samtidigt saknas möjligheter för tillsyn, blir det alldeles för sårbart. Det vi ser nu är att systemet i alltför hög grad utnyttjas och orsakar mänskligt lidande, säger Åsa Furén-Thulin, chef för socialtjänst- och jämställdhetssektionen, SKR.

SKR har över tid lyft riskerna med intressemotsättningar när en anhörig samtidigt är personlig assistent, assistanssamordnare och god man eller förvaltare. Därför bör förändringar kring detta övervägas samt att det alltid bör finnas minst en person som opartiskt har insyn i ärendet.

Rutiner och uppföljning ger effekt

Förekomsten av välfärdsbrottslighet är inte ny. Kommuner som idag arbetar framgångsrikt för att komma åt brottsligheten har bland annat satsat på fler LSS-handläggare och tydligare uppföljning. Det innebär bland annat att kommunen rutinmässigt ser över alla ansökningar om sjuklöner för att se att verksamheten är av god kvalitet. Om något inte stämmer bestrids fakturorna. Vid allvarliga oegentligheter anmäls såväl brukare som bolag till polisen.

– Ett stort problem som vi ser runt felaktiga utbetalningar överlag är att även om kommunerna utreder och polisanmäler, så läggs ärendena ner. Det gör att oseriösa aktörer kan fortsätta sin verksamhet, trots att kommunerna vet att de är oseriösa eller rent av kriminella. Det behövs förundersökningar, åtal och fler fällande domar, säger Christina Kiernan, samordnare för frågor som rör välfärdsbrottslighet, SKR.

SKR har också lyft behov av ökad informationsdelning mellan myndigheterna i flera hemställan till regeringen.

– Det skulle behöva hända saker lite snabbt nu. Vi har fortfarande system som i alltför stor grad bygger på tillit. Tyvärr ser vi att det behövs helt andra möjligheter till kontroll idag, till exempel inför och under anställning, säger Christina Kiernan.

Enklare med statligt huvudmannaskap

SKR har under lång tid förespråkat att staten ska ta över huvudmannaskapet för assistansen. Det var också det förslag som lades fram av en utredning för två år sedan. Förlaget var då att staten skulle ta över från 2026. Anledningen är at man tror att det skulle skapa bättre förutsättningar för likvärdighet, i arbetet mot välfärdsbrottslighet samt göra det enklare och mer förtåeligt för brukarna.

SKR menar också att statens schablonersättning behöver höjas samt att sjuklönerna för personliga assistenter hos privata anordnare ska bekostas via schablonbeloppet istället för att som idag betalas ut av kommunerna.

Fakta

I lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade ingår personlig assistans. Verksamheter ska bidra till jämlikhet och full delaktighet i samhället för de personer som omfattas av lagen. Målet är att den enskilde ska ha möjlighet att leva som andra.

Det är kommunen som beslutar om personlig assistans enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. I det fall den enskilde behöver hjälp med sina grundläggande behov i mer än 20 timmar i veckan är det istället Försäkringskassan som beslutar om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken.

Mottagaren väljer själv hur man vill anordna assistansen. Denne kan driva assistansen i egen regi och är då arbetsgivare eller lämna över arbetsgivaransvaret till kommunen, ett privat företag eller ett brukarkooperativ. Om mottagaren är egen arbetsgivare kan denne välja att ta hjälp från administrativt bolag för att sköta just det administrativa. Det har varit problem, då flera bolag som blivit av med tillstånd blir administrativa bolag för då behövs inget tillstånd.

Hur mottagare väljer att anordna sin assistans har förändrats mycket. År 1995 valde 82 procent av assistansmottagarna kommunen som anordnare och 5 procent ett privat företag. 2023 hade 72 procent ett privat företag som anordnare och 17 procent kommunen.

Källa: SKR och Försäkringskassan

Läs vidare

Sakkunnig

Ulrika Lifvakt
Utredare

Christina Kiernan
Samordnare

Pressjour

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.