Publicerad 5 mars 2025
Nyhet

Åtta av tio patienter upplever akutsjukvården som bra

En klar majoritet av akutvårdspatienter har haft en bra upplevelse av vården, enligt regionernas nationella patientenkät. Andelen som haft en bra upplevelse ökar på alla undersökta områden.

Foto

Johan Kaarme

De allra flesta patienter som besökte en akutmottagning under 2024 uppger att de hade en bra helhetsupplevelse av vården. Exempelvis upplevde cirka åtta av tio att vårdpersonalen var tillgänglig för dem och deras anhöriga, att personalen bemötte dem med respekt och medkänsla, att de gjordes delaktiga i sin vård, och att de kände sig trygga på akuten.

Däremot är många patienter kritiska till vårdens förmåga att informera om de väntetider som akutvård oftast inbegriper. Endast cirka fyra av tio anser att de fick tillräcklig information om köer, förseningar och turordning på akutmottagningen. Det är dock bättre än 2022, då cirka tre av tio patienter uppgav samma sak.

Uppgifterna kommer från 2024 års nationella patientenkät (NPE), som besvarats av drygt 15 000 patienter som besökt akutsjukvården.

Överlag har andelen patienter som svarar att de haft en bra upplevelse av sin vård ökat sedan förra mätningen, som gjordes 2022. Ökningen är ungefär två procentenheter, och ses på alla undersökta områden.

Nationell patientenkät ställer återkommande frågor om olika delar av sjukvården. Patienters upplevelser av akutsjukvården undersöks i alla regioner vartannat år.

– Patientenkäterna är en jätteviktig del av vårdens löpande utvecklingsarbete. Patienternas erfarenheter, av akutvård i det här fallet, ger värdefulla insikter till regionerna och vårdpersonalen, säger Johan Kaarme, chef för avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Fakta

Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Genom att delta i enkäten får patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor rörande sina erfarenheter och upplevelser av vården. Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv, samt vara ett underlag för jämförelser mellan vårdenheter och ett redskap för styrning och ledning. Nationell patientenkät samordnas av SKR.

Läs vidare

Sakkunnig

Lina Sarv
Handläggare

Pressjour

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.