Publicerad 24 juni 2021

Tidigare brukarundersökningar

Här finns resultaten i korthet från tidigare brukarundersökningar inom IFO.

Resultat från 2016 och framåt finns i sin helhet i Kolada. Resultaten finns också med som en del i KKiK, Kommunens kvalitet i korthet samt i Strategi för hälsa.

Webbtjänsten Kolada (nytt fönster)

Kommunens kvalitet i korthet

Strategi för hälsa

2020

  • Betydligt färre svar 2020 än 2019, omkring 6 000 jämfört med 13 500. Då många möten genomförts digitalt eller per telefon, har enkäterna i stor utsträckning behövts skickas hem till brukarna istället för att besvaras direkt på plats, i samband med ett fysiskt möte eller besök.
  • Med tanke på det stora bortfallet bör tolkningen av resultatet ske med försiktighet.
  • Huvudsakligen små skillnader i resultat 2020 jämfört med 2019, sammantaget på nationell nivå.
  • Inga större skillnader mellan könen, men män är generellt något mer positiva än kvinnor.
  • 88 procent av brukarna i årets undersökning tycker att det är lätt att få kontakt med sin socialsekreterare, jämfört med 86 procent 2019 – detta trots utmaningarna med en övergång till fler distansmöten till följd av pandemin.
  • Lägst var resultatet när det gäller möjligheten att påverka vilken typ av hjälp man får av socialtjänsten, vilket varit fallet också tidigare år. Här finns också störst andel ”vet ej”-svar.

2019

Deltagandet var återigen störst inom ekonomiskt bistånd, med 8 233 svarande och minst för ensamkommande unga, med 387 svarande.

Majoriteten av brukarna som deltagit i undersökningen är nöjda med kontakten och bemötandet med individ- och familjeomsorgens myndighetsutövning. Ett utvecklingsområde som finns för alla verksamhetsområden och målgrupper är möjligheten att påverka den hjälp man får.

  • De flesta av de svarande, 79 till 90 procent beroende på verksamhetsområde och målgrupp, är sammantaget nöjda med det stöd de får från socialtjänsten i sin kommun. För IFO totalt är andelen nöjda brukare i stort oförändrad mellan åren (84 procent 2019 jämfört med 85 procent år 2016-2018).
  • Mest nöjda är brukarna inom missbruks- och beroendevården (90 procent), som även i år har ett genomgående bättre resultat jämfört med de andra verksamhetsområdena
    /målgrupperna som omfattas av undersökningen.
  • Det främsta utvecklingsområdet inom alla målgrupper är möjligheten att kunna påverka vilken typ av hjälp man får av socialtjänsten, där de lägsta resultaten finns inom ekonomiskt bistånd och bland vårdnadshavare inom social barn- och ungdomsvård.
  • Resultaten kan i en del kommuner vara baserade på relativt få svar och många kommuner har svårt att beräkna svarsfrekvensen, varför resultatet publiceras som utvecklingsnyckeltal i Kolada. Även uppgift om antal svar och inrapporterad svarsfrekvens finns som stöd för bedömning av resultatets stabilitet och generaliserbarhet.

2018

Över 14 000 svar kom in från 135 kommuner. Deltagandet var återigen störst inom ekonomiskt bistånd, med 7 221 svarande, och minst för ensamkommande ungdomar, med 652 svar.

Nytt för undersökningen 2018 var att SKL erbjöd de kommuner som ville att använda ett gemensamt webbenkätverktyg för undersökningen. Av de deltagande kommunerna var det 41 som använde SKL:s webbenkätverktyg och 94 som genomförde undersökningen via pappersenkät eller med eget webbenkätverktyg.

  • De flesta av de svarande är sammantaget nöjda med det stöd de får från socialtjänsten i sin kommun. Det varierar mellan 82 och 91 procent mellan målgrupperna/verksamhetsområdena. Mest nöjda är brukarna inom missbruks- och beroendevården (91 procent), som även i år har ett genomgående bättre resultat jämfört med de andra verksamhetsområdena/målgrupperna som omfattas av undersökningen.
  • För ensamkommande ungdomar är det en positiv utveckling från förra året. Fler av de svarande är nöjda med stödet från socialtjänsten och tycker också att deras situation har förbättrats sedan de fick kontakt med socialtjänsten.
  • Ungdomar 13 år eller äldre (exkl. ensamkommande) är generellt mer positiva än vårdnadshavarna. Av vårdnadshavarna är männen nöjda med stödet i större utsträckning än kvinnorna bland annat beträffande att socialsekreteraren visar förståelse för deras situation och frågar efter deras synpunkter).

2017

Totalt var det över 10 000 svarande från 87 kommuner runtom i landet. Deltagandet var störst inom ekonomiskt bistånd med 5 644 svarande och minst för ungdomar 13 år eller äldre (exkl. ensamkommande) med 664 svar.

En jämförelse av resultaten mellan 2016 och 2017 visar att de överlag, sammantaget på nationell nivå, är relativt stabila mellan åren. När det gäller hur lätt eller svårt det är att få kontakt med socialsekreteraren, är resultatet 2017 genomgående bättre för samtliga verksamhetsområden och målgrupper än 2016.

    • Resultatet visar att 85 procent av de svarande var sammantaget nöjda med stödet de får från socialtjänsten i sin kommun. 76 procent ansåg att deras situation har förbättrats sedan de fick kontakt med socialtjänsten.
    • En jämförelse av resultaten mellan 2016 och 2017 visar att de överlag, sammantaget på nationell nivå, är relativt stabila mellan åren. När det gäller hur lätt eller svårt det är att få kontakt med socialsekreteraren, är resultatet 2017 genomgående bättre för samtliga verksamhetsområden och målgrupper än 2016.
    • Missbruks- och beroendevården hade även i 2017 års undersökning ett bättre resultat jämfört med de andra verksamhetsområdena, medan de ensamkommande ungdomarna hade det genomgående lägsta resultatet av de verksamhetsområden/målgrupper som omfattas av undersökningen.

    Bakgrund

    Flera kommuner har genom åren genomfört egna brukarundersökningar för att förbättra verksamheterna. Det har dock saknats möjlighet att jämföra resultaten med andra kommuner. I samband med utvecklingen av Öppna jämförelser har därför behovet av nationella brukarundersökningar lyfts.

    SKR och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) har tillsammans med kommunrepresentanter utvecklat en gemensam nationell brukarundersökning för individ- och familjeomsorg. En pilotundersökning genomfördes 2014 och undersökningen har därefter genomförts årligen. Sedan undersökningen 2016 finns resultaten tillgängliga i webbtjänsten Kolada.

    Informationsansvarig

    • Mikael Mattsson Flink
      Handläggare

    Kontakt

    Kontakta SKR

    Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

    Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

    Covid-19 och det nya coronaviruset