OBS! Evenemanget är avslutat!3 december 2024 kl. 10.00-17.00
Besöksnäring på agendan 2024
Mötesplatsen för att diskutera det offentligas roll för att utveckla svensk besöksnäring. I år är temat: Besöksnäring i förändring! Vad innebär förändringen för kommuner och regioner?
Innehåll
Konferensen genomförs för nionde året i rad i samverkan mellan SKR, Tillväxtverket, Regionala nätverket för turism och besöksnäring och Svenska destinationsnätverket (SDN).
Det sker ständigt förändringar i vår omvärld som påverkar kommunernas och regionernas arbete med att främja besöksnäring och turism:
- Besökarnas och turisternas beteende- och resmönster och förväntan på upplevelser förändras till följd av klimatförändringar, säkerhet, digitalisering, teknisk utveckling, AI och förändrade normer i samhället.
- Platsens utveckling och attraktivitet får en allt större betydelse i arbetet med besöksnäring och turism. Att utveckla attraktiva besöksmål är därför lika mycket till gagn för de som bor och verkar på platsen och är centralt för att locka investeringar och talanger. Tillväxt inom besöksnäringen behöver därför gå hand i hand med att verka för tillväxt inom övriga branscher.
- Den nationella politiken för besöksnäring och turism förändras. Det riksdagsbundna turismpolitiska målet är avskaffat och det finns inte någon nationell strategi för besöksnäring och turism. I kommuner och regioner har däremot turism och besöksnäringsfrågorna fått allt högre politisk prioritet.
Vad innebär dessa förändringar för kommuner och regioner? Vad innebär förändringarna för den fortsatta inriktningen på arbetet med besöksnäring och turism. Vilka är utmaningarna och vilka nya möjligheter uppstår?
Konferensdagen innefattar spännande talare, samtal och dialoger och avslutas med utdelningen av Stora Turismpriset.
Stora turismpriset 2024, Tillväxtverket
Målgrupp
Förtroendevalda och tjänstepersoner med ansvar för näringslivsutveckling, samhällsplanering, turism och hållbarhet i kommuner, regioner, myndigheter och departement.
Praktisk information
Avgiften inkluderar konferens och material. Omkostnader för resa och eventuellt boende bekostas av deltagande kommun eller region.
Program
09.00 Registrering och fika
10.00 Välkommen
Karin Klingenstierna, moderator.
10.10 Om kärleken till platser och andra drivkrafter för omställning
Maria Wolrath Söderberg är docent i retorik, Södertörns högskola.
10.50 Sverigebilder – Vad driver Sveriges attraktionskraft och hur kommunicerar vi den?
Sofia Bard, chef, Enheten för Sverigebildsanalys, Svenska Institutet.
11.10 Dialog
11.20 Besöksnäring i förändring ur ett norskt perspektiv – rollfördelning mellan stat, region och kommun
Pål K. Medhus, inspiratör Høve Støtt AS i Norge.
12.00 Lunch
13.00–14.50 Besöksnäring i förändring – parallella seminarier
Fyra parallella seminarier upprepas. Det kommer att vara möjligt att ta del av två av seminarierna.
13.00 Parallella seminarier – del 1
1. Framtidens turism och besöksnäring – i förarsätet mot 2040
Det är många skiften som påverkar framtidens turism och besöksnäring. Detta seminarium fokuserar på människors ändrade värderingar och beteenden som drivs och definieras av framför allt den yngre generationen, med stark bäring på framtidens turism. Genom strategisk framsyn som redskap pratar vi om den önskvärda framtiden, den troliga framtiden och den framtid vi vill undvika och de beteenden som påverkar dessa olika scenarier?
Lovisa Sterner, Beteendevetare och generationsexpert, Grasp Insights, Tina Olsson, Chief Strategy Officer, Visit Sweden och Jenny Dannstedt, Head of Service Design, Antrop
Lokal: Nobelterassen
2. Från strategi till verklighet
Det sker en snabb förändring inom besöksnäringen. Vad krävs för att driva meningsfull förändring? Detta seminarium utforskar hur mandat, resurser och tydliga målsättningar kan användas för att påverka samhället och forma människors beteenden i stort, hur branschen kan navigera i den komplexa besöksnäringen och vilka konkreta steg som behövs för att förvandla strategi till verklig förändring.
Susanne Andersson, VD, Visit Sweden, Klaus Bondam, Direktør for Mobilitet, Kultur og Destinationer, Wonderful Copenhagen, Danmark och Anna Österlund, VD Placebrander.
Lokal: Mälarsalen
3. Kulturarvsturism och dess outnyttjade potential i platsutveckling
Vårt kulturarv har mycket att erbjuda för att tillgodose framtida resenärers önskemål. Hur kan vi dra nytta av kulturarvsturismens förmåga att platsutveckla i en tid när platsens utveckling och attraktivitet får en allt större betydelse i arbetet med turism och besöksnäring? I detta seminarium tar vi del av insikter från aktörer som arbetat strategiskt och inkluderande för att stärka kulturarvets roll i platsutvecklingen.
Helene Berg, Smålands turism, Maria Nordensten, Västerviks museum, Jessica Bergström, Västra Götalandsregionen och Märta Gustafsson, Innovatum Science Center.
Lokal: Lindgren
4. Besöksförvaltning – en metod att leda mot önskad utveckling
Lokalbefolkningen är viktig då en växande besöksnäring verkar i deras boende- och livsmiljöer. Hur kan vi hantera de utmaningar som detta medför och hur kan vi förverkliga möjligheterna? I detta seminarium får vi ta del av- och föra dialog kring strategiska och praktiska erfarenheter från arbetet med en ny norsk besöksförvaltningsmodell där nya verktyg och metoder utvecklats och testats för att platsens olika aktörer tillsammans kan driva utvecklingen i önskad riktning.
Ann Heidi Hansen, PhD in Tourism, Nordland Fylkeskommun (regionen Nordland), tidigare Innovation Norge
Lokal: Magasinet
13.50 Paus med förflyttning
14.05 Parallella seminariet – del 2
För information om seminarier samt lokal se parallella seminarier del 1
14.55 Kaffe
15.25 Summerande diskussion
Avslutande samtal på scen med Erik Scherlund, marknadschef och varumärkesansvarig, Örebrokompaniet, Mia Landin, vd, Visit Värmland, Anna Björkman verksamhetschef för Stiftelsen Stora Kopparberg, Glenn Andre Böe, vd för Skånes Djurpark samt Leif Sandberg, förste vice ordförande, SKR.
16.00 Utdelning av Stora Turismpriset och Årets Ciceron
Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och BFUF delar ut priserna.