28 november 2022 kl. 09.00-16.00
Barnrättsperspektivet inom förskola i teori och praktik
En utbildning i barnkonventionen för personal inom förskolan. Hur kan man arbeta med barnkonventionens barnsyn i förskolan, i mötet med barn och föräldrar samt i myndighetsutövning?
Innehåll
Utbildning i barnkonventionen samt vad detta kan innebära i praktiken. Olika exempel visar hur kan man arbeta med barnkonventionens barnsyn i förskolan, i mötet med barn och föräldrar samt i myndighetsutövning? Dagen avslutas med en paneldebatt om förskolans utmaningar.
Målgrupp
Personal som arbetar med kommunal eller fristående förskola.
Program
Moderator: Marie Lundin Karphammar, SKR och Christin Appell, SKR
09.00–09.45 Barnkonventionens historik och innehåll
Hur är Barnkonventionen transformerad i skollagen? Vad innebär ett barnrättsperspektiv inom förskolan?
- Marie Lundin Karphammar, handläggare och barnrättsjurist, SKR
09.45–10.15 Ett barnrättsperspektiv inom förskola
- Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
10.15–10.30 Paus
10.30–11.30 Fördjupning av barnrättsperspektivet inom förskola med praktiska exempel
- Sylvia Carlsdotter, barnrättsexpert, barnrättsstrateg och chef i Simrishamns kommun
11.30-12.00 Hur kan ett barnrättsperspektiv säkerställas på en kommuns myndighetsenhet?
Förskoleavdelningen på Stockholms stads utbildningsförvaltning påbörjade sin barnrättsresa våren 2020 med uppdraget att säkerställa och stärka barns rättigheter på myndighetsenheten och enheten för stadsövergripande förskolefrågor.
- Viktoria Ruggieri, jurist, Stockholms stad
12.00-13.00 Lunch
13.00 – 13.30 Barnkonventionen = Vårt gemensamma förhållningssätt!
Barns rätt att göra sina röster hörda!
SKR har en särskild barnrättsstrategsutbildning. Charlotte och Ann-Sofie delar med sig av sina upplevelser och erfarenheter från utbildningen och att arbeta med ett barnrättsperspektiv som rektor och pedagogista.
- Charlotte Månsson, rektor från Eslövs kommun
- Ann-sofie Ohlsson, pedagogista, Eslövs kommun
13.30 – 14.00 Barnråd – ett sätt att göra även de minsta delaktiga
Ett barnråd kan förverkliga grupper av barns rätt till delaktighet och inflytande. Ett inspirerande exempel från en verksamhet.
- Tove Franzén Lindholm, förskollärare, kvalitetsutvecklare, barnrättsstrateg, Förskolan Bild och tanke.
14.00 – 14.30 Stärk barnets rättigheter i samarbetet mellan förskolan och hemmet
Exempel på samarbete mellan pedagoger och föräldrar.
- Gunilla Niss, leg. psykolog, barnrättsstrateg och författare.
14.30 – 14.50 Paus
14.50 – 15.20 Konsten att mötas i barnets rättigheter -förskolan är platsen
Monica reflekterar över hur barnsyn, barnperspektiv och barnets rättigheter möts i förskolans kontext.
- Monica Gustafsson-Wallin, barnrättsstrateg och socionom
15.20 – 16.00 Panel med sammanfattning
Frågestund och diskussion med föreläsarna.
Informationsansvarig
-
Marie Lundin Karphammar
Handläggare