Framdrift och utmaningar i hälso- och sjukvården som löses tillsammans
En ny rapport har publicerats från regionernas system för kunskapsstyrning; lägesbilder från hälso- och sjukvården. Rapporten visar exempel från 26 olika diagnosområden inom de nationella programområdena, både förbättringar för patienter och medarbetare, men också utmaningar och utvecklingsmöjligheter.
Innehållet ger omfattande lägesbilder som bidrar både till lärande och verktyg för det fortsatta arbetet med en mer jämlik vård med hög kvalitet.
Kunskapsstyrningens syfte är bland annat att spara resurser genom ett gemensamt framtagande av kunskapsstöd för att lokalt ge vårdens medarbetare bästa kunskapsunderlag i patientmötet, varvid mer tid kan läggas på rutiner, lokal anpassning och införande av ny kunskap. För att lyckas med det behöver vi förstås arbeta tillsammans, förutom regioner även kommuner, myndigheter och andra aktörer.
Rapporten visar exempelvis att primärvården brottas med brist på kontinuitet och tillgänglighet. Samtidigt finns stöd för strukturerade insatser via bland annat vårdförlopp, där patienten får stöd i egenvård och snabbare väg till rätt behandling. Omställningen till en mer tillgänglig och samverkande primärvård har lett till fler vårdcentraler med utökade öppettider, nya arbetssätt, och bättre samarbete med kommunal omsorg. Det gynnar särskilt patienter med kroniska sjukdomar, men många patienter upplever alltjämt brist på kontinuitet.
Nyligen publicerades också skriften ”Myter och fakta i vården”. Myten om att en nära vård ”bara är snack” stämmer inte. Men visst, omställningen till en mer effektiv och sömlös vård där både patienter och medarbetare har möjlighet att sätta agendan tillsammans genom överenskommelser tar tid. Å andra sidan har strategier och nya arbetssätt bidragit till färre sjukhusinläggningar, vårdbesök och återinläggningar. Det har lett till minskat vårdbehov såväl som behov av kommunal hemtjänst och särskilt boende, vilket i sin tur har sparat arbetstid och bidragit till minskad stress och bättre arbetsmiljö. Patienterna har upplevt ökad trygghet, delaktighet och livskvalitet.
Systemet för kunskapsstyrning är ett av flera verktyg för den nödvändiga omställningen till en nära vård. När demografin förändras med färre unga och fler äldre och färre som kommer ut i yrkeslivet behöver vi i än större utsträckning se över hur vi använder de befintliga, och alltjämt omfattande, resurserna på bästa sätt. Att se till att de insatser som görs är effektiva och verkansfulla och undvika vård av begränsat värde är ett exempel, att utgå från bästa tillgängliga kunskap ett annat, liksom att minimera undvikbara skador eller att samarbeta närmare då det gagnar patienten. Samtliga dessa områden innefattas i framtagandet av nationella kunskapsstöd.
Lägesbilder från hälso- och sjukvården – rapport från systemet för kunskapsstyrning
Skribent
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Regler för kommentarer
Kommentarer som innehåller stötande innehåll, eller innehåll som inte alls har med ämnet att göra kommer att sorteras bort.
Här är våra regler:
- Kommentarerna ska hålla en god ton.
- Kommentarer får inte innehålla hat eller hot
- Kommentarerna ska vara kopplade till inlägget
- Kommentarer riktade till andra aktörer/verksamheter kommer inte att publiceras.
- Kommentarer får inte utgöra spam. Spam är när inlägg av samma typ återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal användare.
Kommentarer