1177 för vårdpersonal – ett centralt verktyg för vården
Med 1177 för vårdpersonal får vård- och omsorgspersonal tillgång till kvalitetssäkrad information på ett samlat ställe. Det kommer att underlätta deras arbete och också gynna patienterna.
1177 är ett starkt varumärke, faktiskt ett av Sveriges mest kända. Hela 99 procent av svenskarna känner till tjänsten och många använder den i vardagen. Tjänsten är idag den plats där flest invånare utför vårdrelaterade ärenden. Tanken har länge funnits att under 1177 skapa motsvarande samlingssida för information som vårdpersonal behöver i sitt arbete. Dit de kan vända sig för att enkelt och snabbt hitta kvalitetssäkrad information och stöd i sitt kliniska arbete.
Vårdpersonal har behov av en webbplats som samlar både öppen kvalitetssäkrad information och inloggade tjänster och verktyg.
Citatet kommer från en förstudie av Inera och är del av målbilden för den webbplats som kommit att kallas 1177 för vårdpersonal. Tjänsten lanserades för ett halvår sedan och är en helt ny samlingsplats för kunskapsstöd och information för medarbetare inom hälso- och sjukvård och omsorg. Webbplatsen är del av regionernas system för kunskapsstyrning, vars syfte är att den bästa kunskapen ska vara enkel att nå och använda i mötet med patienten.
Allt kunskapsunderlag på ett ställe
SKR och staten är sedan i våras överens om gemensam inriktning för en sammanhållen och ändamålsenlig kunskapsstyrning, där 1177 för vårdpersonal ska vara den plattform där kunskapsunderlag publiceras. Kunskapsstöden på 1177 för vårdpersonal bygger på att utsedda experter från hela landet sammanställer och uppdaterar bästa tillgängliga kunskap så att den blir stöd i patientmötet. Genom systemet för kunskapsstyrning samarbetar regioner, kommuner och myndigheter för att ta fram gemensamma underlag och samla dem på ett och samma ställe, istället för – som idag – på flera. 1177 för vårdpersonal kommer även att vara den plats där myndigheternas kunskapsstöd finns tillgängliga för kliniskt verksam personal.
Inriktningen för 1177 för vårdpersonal är att det ska gå lätt att nå de verktyg som behövs till mötet med patienten. Enkel tillgång till kvalitetssäkrad information och kunskapsstöd från flera aktörer, både öppet och inloggat. Möjlighet att smidigt kommunicera med patienter, samt att konsultera kollegor. Webbplatsen kan dessutom integreras med regionernas system, vilket underlättar arbetsflöden och bidrar till en högre vårdkvalitet.
Resurssparande och mer jämlik vård i hela landet
Genom kunskapsstyrningen och 1177 för vårdpersonal ökar förutsättningarna för ”best practise”, det spar resurser ute i verksamheterna och genom samarbetet kan vi nå en mer jämlik vård över landet.
Det är först år 2030 som 1177 för vårdpersonal är tänkt att vara anpassad fullt ut för att underlätta arbetet både ut- och inloggat, men redan nu finns massa kunskapsstöd samlat där.
Det har sedan mycket länge varit ett starkt önskemål från vårdpersonal att slippa leta runt i olika system och på olika sajter för att hitta allt man behöver för sitt arbete på en plats. Vi är inte där än men vi har tagit ett par viktiga steg i den riktningen genom 1177 för vårdpersonal. Jag hoppas att det underlättar för medarbetarna i vården och att det spar dem tid.
Skribent
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Regler för kommentarer
Kommentarer som innehåller stötande innehåll, eller innehåll som inte alls har med ämnet att göra kommer att sorteras bort.
Här är våra regler:
- Kommentarerna ska hålla en god ton.
- Kommentarer får inte innehålla hat eller hot
- Kommentarerna ska vara kopplade till inlägget
- Kommentarer riktade till andra aktörer/verksamheter kommer inte att publiceras.
- Kommentarer får inte utgöra spam. Spam är när inlägg av samma typ återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal användare.
Kommentarer