Dags att bli mer digital inom socialtjänsten

Den demografiska utvecklingen innebär en utmaning för välfärden, och ett sätt att möta den är att ställa om arbetssätten till mer digitalt. Den utvecklingen skulle behöva gå fortare.

Sveriges befolkningsutveckling till 2033 pekar på en minskning av antalet barn och ungdomar, ett relativt oförändrat antal yrkesverksamma och en rejäl ökning av antalet åttioplussare. Det kommer att rejält utmana socialtjänstens framtida förutsättningar.

SKR:s senaste prognos över kommunernas personalförsörjning pekar samtidigt på att den samlade socialtjänsten, där äldreomsorgen och funktionshinderverksamheten omfattar ca 75 % av verksamheten, kommer att stå inför mycket stora utmaningar.

För att möta de här utmaningarna krävs en rad strategier och åtgärder i form av omställning av arbetssätt, förändring av beteenden och organisation av verksamheten. En av strategierna är att tillvarata digitaliseringens möjligheter där teknik kan bidra till enskildas självständighet, effektivisera verksamheten och förbättra arbetssituationen för personalen.

Socialstyrelsen gör sedan 2014 en årlig kartläggning av kommunernas införande av e-hälsa och välfärdsteknik. Den senaste kartläggningen, nyligen publicerad, visar att det fortfarande går långsamt med införandet av flertalet digitala lösningar som kan ge ökad självständighet till enskilda och underlätta för personalen.

SKR Kompetenscenter välfärdsteknik har under flera år stöttat kommuner att införa mer välfärdsteknik i den kommunala vården och omsorgen som ett led i den här omställningen. Även vi konstaterar att införandet av nya arbetssätt och användningen av digitala lösningar skulle kunna, och behöva, gå fortare än vad det gör i dag.

I den här texten vill jag ta upp några av mina tankar om hur kommunerna kan snabba på omställningen.

Digitalt först tillämpas inte tillräckligt

Att börja använda digitala lösningar som involverar enskilda kräver ett perspektivskifte. De tjänster som kan utföras helt eller delvis med en digital lösning behöver i första hand erbjudas och utföras just digitalt. Det kommer alltid att finnas situationer där det inte är möjligt, men de behöver utgöra undantagen. Om kommunen inte når volym i användandet av den digitala lösningen kommer införandet aldrig leda till en reell omställning av arbetssätt, bidra till nytta och effektivisera verksamheten. Kommuner måste därför fullt ut våga tillämpa principen ”digitalt först”!

Kulturen äter strukturen till frukost

En omställning av verksamhet som leder till både förbättringar och effektiviseringar kräver inte bara tydliga arbetssätt, processer och strukturer – beteenden och ”traditioner” behöver också förändras. De senare är oftast det mest utmanande att förändra. Organisationens ”kultur” sätter inte sällan käppar i hjulen för en förändring. Det kräver ett medvetet och strukturerat förändringsarbete av främst ledare på alla nivåer i organisationen.

Utveckling på entreprenad

En omställning av den samlade socialtjänsten kräver ett tydligt ledarskap. Förändringsarbetet måste ytterst ledas av högsta chefen i organisationen. Vi har coachat många kommuner att börja införa välfärdsteknik. Chefer i socialtjänsten har en utmanande arbetssituation med att driva verksamheten i enlighet med uppsatta mål, budget, regelverk etc. Många chefer uppfattar att tiden inte räcker till, och har kanske också begränsad erfarenhet av att bedriva ett förändringsarbete. Ansvaret för det senare läggs ofta ut på entreprenad; på en projektledare, verksamhetsutvecklare eller liknade. Det innebär att den samlade omställningen ofta uteblir. Chefer på alla nivåer behöver få stöd för vad den egna rollen att leda en förändring innebär, men även ges förutsättningar i form av tid för att bedriva förändringsarbetet.

SKR Kompetenscenter välfärdsteknik har under våren tillsammans med sektionen för socialtjänst och jämställdhet reviderat och utvecklat den webbutbildning i förändringsledning med fokus på äldreomsorg vi tidigare tagit fram, till att nu omfatta även övriga delar av socialtjänsten. Utbildningen utgår från kommande lagstiftning och publiceras till hösten.

Förhoppningsvis kan den bli ett av flera verktyg till chefer och andra med ansvar för att driva den förändring av socialtjänsten som krävs. Inte minst med anledning av den nya socialtjänstlag som träder i kraft om bara någon vecka, den första juli , och andra utmaningar.

Skribent

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    900

    Regler för kommentarer

    Kommentarer som innehåller stötande innehåll, eller innehåll som inte alls har med ämnet att göra kommer att sorteras bort.

    Här är våra regler:

    • Kommentarerna ska hålla en god ton.
    • Kommentarer får inte innehålla hat eller hot
    • Kommentarerna ska vara kopplade till inlägget
    • Kommentarer riktade till andra aktörer/verksamheter kommer inte att publiceras.
    • Kommentarer får inte utgöra spam. Spam är när inlägg av samma typ återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal användare.

    Kontakta oss

    Kontaktformulär SKR








    Verifiering * (obligatorisk)
    Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

    Om bloggen

    Vi som bloggar här arbetar med frågor om social omsorg och stöd på SKR.

    Vi skriver aktuellt om äldreomsorg, barn och unga, missbruk och beroende, funktionshindersfrågor och annat inom socialtjänsten.

    Prenumeration

    Prenumerera

    Sök i bloggen