Publicerad 10 januari 2025

Civilt försvar och krisberedskap, regioner

Här hittar du bland annat flera överenskommelser om regionens arbete med krisberedskap och civilt försvar.

Överenskommelse med MSB 2024–2026

Utvecklingen av regionernas förmåga inom det civila försvaret ska ske utifrån respektive regions utgångsläge och behov av utveckling.

Överenskommelse om regionernas arbete med krisberedskap och civilt försvar (PDF)

Huvuddelen av ersättningen användas till personalkostnader. Ersättningen får även användas till att medverka i länsstyrelsernas, men även andra aktörers, planering och aktiviteter som syftar till att stärka krisberedskapen eller det civila försvaret. Det är även möjligt att använda ersättningen till vissa begränsade investeringar som tydligt stärker krisberedskapen eller det civila försvaret.

Förordning (2023:489) om statsbidrag till regioner för hälso- och sjukvårdens beredskap

Sedan den 1 januari 2024 finns en förordning om statsbidrag till regioner för hälso- och sjukvårdens beredskap.

Förordning (2023:489) om statsbidrag till regioner för hälso- och sjukvårdens beredskap | Sveriges riksdag (riksdagen.se)
Förordningens syfte är att stärka hälso- och sjukvårdens beredskap för att kunna upprätthålla verksamheten även i höjd beredskap. Statsbidraget omfattar 448 miljoner för år 2025. Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att under 2025 fördela statsbidraget till regionerna. Det sker genom ett ansökningsförfarande från regionerna. Formerna för det framgår på Socialstyrelsens sida enlig nedan.

Statsbidrag till regioner för hälso- och sjukvårdens beredskap - Socialstyrelsen

Överenskommelse försörjningsberedskap för läkemedel

SKR och staten har ingått en överenskommelse om försörjningsberedskap för läkemedel och de medicintekniska produkter som är nödvändiga för att administrera läkemedlen för 2025.

Ändringsöverenskommelse försörjningsberedskap för läkemedel 2025

SKR och staten har ingått en ändringsöverenskommelse om försörjningsberedskap för läkemedel och de medicintekniska produkter som är nödvändiga för att administrera läkemedlen för 2025. Ändringsöverenskommelsen innehåller inga nya medel till regionerna men innebär att tidigare utbetalade medel från tilläggsöverenskommelse om försörjningsberedskap läkemedel från 2022 kan användas även 2025. Medel utbetalade till regionerna inom överenskommelserna om försörjningsberedskap läkemedel 2023 och 2024 kan enligt ändringsöverenskommelsen användas även 2026. Förlängningen görs för att regionerna ska kunna arbeta långsiktigt och motverka att bristsituationer uppstår som en följd av utökade inköp och lagerhållning.

Innehåll i ändringsöverenskommelsen

Ändringsöverenskommelse Försörjningsberedskap för läkemedel 2025 (PDF)

Tidigare tilläggsöverenskommelser

Överenskommelse Hälso-och sjukvårdens arbete med civilt försvar, försörjningsberedskap för läkemedel 2024 (PDF)

Överenskommelse Hälso-och sjukvårdens arbete med civilt försvar 2023 (PDF)

Överenskommelse Hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar 2022 (PDF)

Föreskrifter om katastrofmedicinsk beredskap

Socialstyrelsen har beslutat om föreskrifter och allmänna råd om katastrofmedicinsk beredskap (SOSFS 2013:22). Tillsynsmyndighet för föreskrifterna är Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Föreskrifterna utgår från begreppet särskild händelse.

Enligt föreskrifterna ska det i regionerna bland annat finnas:

  • en katastrofmedicinsk beredskapsplan
  • en tjänsteman i beredskap (TiB)
  • en särskild sjukvårdsledning som aktiveras vid särskilda händelser
  • planering för hur behovet av robusta och säkra lokaler ska tillgodoses
  • krisstöd till dem som har drabbats av eller riskerar att drabbas av psykisk ohälsa som en följd av en allvarlig händelse.

Lagen om extraordinära händelser (LEH)

I lagen om (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap (LEH) anges ett antal uppgifter för regionerna.

Regionerna ska bland annat:

  • genomföra risk- och sårbarhetsanalyser
  • ha en plan för hantering av extraordinära händelser
  • ha en krisledningsnämnd
  • utbilda och öva förtroendevalda och anställd personal
  • rapportera till staten.

Av 5 kap. LEH framgår att kommuner och regioner ska få ersättning av staten för de förberedande uppgifter som de utför enligt 2 och 3 kap LEH.

Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, riksdagen

Informationsansvarig

  • Michaela Stenman
    Handläggare/expert
  • Ulrika Vestin
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.