- Startsida
- SKR
- Näringsliv, arbete, digitalisering
- Näringsliv, företagsklimat
- Företagsklimat
- Resultat företagsklimatmätning
Resultat företagsklimatmätning
Företagare är fortsatt nöjda med kommuners service och effektivitet vad gäller myndighetsutövning.
Företagsklimatmätningen är en sammanställning av resultaten från servicemätningen Insikt på nationell nivå och en rankning av kommunerna. De myndighetsområden som mäts är brandskydd, bygglov, lantmäteri, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling.
SKR:s företagsklimatundersökning har tidigare haft två namn: Öppen jämförelse Företagsklimat och Insikt. Från och med 2024 upphör begreppet Öppna jämförelser, men undersökningen kommer att fortsätta genomföras på samma sätt som tidigare. Från år 2025 enbart under namnet Insikt.
Resultat för 2023
Företagsklimatet har stabiliserats sedan förra året. Allt fler kommuner får mycket höga betyg, men samtidigt har spridningen av resultaten ökat något. Det totala NKI-betyget är kvar på en oförändrad hög nivå (index 75). För området upphandling har NUI-betyget (nöjd-upphandlings-index) ökat med en enhet till NUI 65. Sedan starten år 2010 har NKI ökat med 9 enheter.
Undersökningens resultat presenteras i en rapport som omfattar en analys av resultaten samt nyckeltalen för samtliga deltagande kommuner.
Öppna jämförelser Företagsklimat 2023
Det går också att ta del av resultaten i undersökningens webbportal (kräver lösenord) samt SKR:s databas Kolada (endast nyckeltalen).
Ta del av resultaten i undersökningens webbportal Insikt OBS: Kräver lösenord
Hitta din kommuns resultat i Kolada
De viktigaste resultaten 2023
Filmen tar upp de viktigaste resultaten från undersökningen samt besvarar några av de frågor som SKR brukar få i anslutning till offentliggörandet av undersökningen. Längd cirka 20 minuter.
Om undersökningen
Undersökningen genomförs bland företagare som har haft ett ärende inom ett eller flera av ovan nämnda myndighetsområden. Företagarna får i en enkät besvara frågor om kommunernas service vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Enkäten för upphandling följer samma struktur men frågorna skiljer sig där en del från den ordinarie mätningen.
I enkäterna ger också företagarna en helhetsbedömning av sitt ärendes hantering. Det är denna helhetsbedömning som ligger till grund för måtten ”nöjd-kund-index” (NKI) respektive ”nöjd-upphandlings-index” (NUI).
213 kommuner och 14 gemensamma förvaltningar/förbund deltog i NKI-mätningen 2023. 105 kommuner och en kommunal inköpssamverkan deltog i NUI-mätningen för upphandling. Svarsfrekvensen blev 51 procent får såväl NKI- som NUI-mätningen.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Fredrik Berglund
Handläggare
-
Jan Torége
Handläggare