Exempel: Strategiska val kring omfattning välfärdsteknik

Detta exempel kring välfärdteknik beskriver de ställningstagande som behöver göras när det gäller boendeformer, verksamhetsområden, fastighetsinstallerad teknik eller inte. Ställningstagande som kan grunda sig i resultat från tidigare analyser och innehåll i nyttorealiseringsplan.

Boendeformer och verksamhetsområden

Behovet av välfärdsteknikfunktioner är ofta snarlikt i olika boendeformer och inom olika verksamhetsområden. Det kan finnas mindre skillnader både i kravställning och förväntad användningsvolym mellan till exempel äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättningar. Det kan också vara viss skillnad i behoven mellan ordinärt boende, särskilt boende för äldre, bostäder med särskild service, korttidsplatser etc.

Den största skillnaden torde vara mellan förutsättningarna när det gäller teknisk infrastruktur och datakommunikation framförallt mellan ordinärt boende och olika typer av särskilt boende.

En del av leverantörerna på marknaden har tjänster som kan användas i ett och samma system oavsett boendeform medan andra erbjuder olika tjänster för olika boendeformer.

Att söka största möjliga omfattning för upphandlingen – alla relevanta verksamhetsområden oavsett boendeform – kan ge effektivitetsvinster på sikt när man har ett system att förvalta istället för flera men gör upphandlings- och implementeringsarbetet mer utmanande och resurskrävande. Det kan också vara svårare att få in relevanta anbud om ett system efterfrågas oavsett användningsområde.

Råd

  • Gör ett strategiskt val av vilka verksamhetsområden som upphandlingen ska rikta sig till – äldreomsorg, omsorg om personer med funktionsnedsättning, kommunal hälso- och sjukvård och eventuellt individ- och familjeomsorg.
  • Gör ett strategiskt val av vilka boendeformer som ska omfattas av upphandlingen och av om de ska tillgodoses med ett system eller om man accepterar anbud från anbudsgivare som har olika system för olika boendeformer.

Fastighetsinstallerad teknik

På särskilt boende kan ett befintligt trygghetslarmssystem ingå i ett större “ekosystem” där också brandlarm, skalskydd och inpasseringssystem ingår. Den här vägledningen tar inte upp de systemen. Ett byte av en trygghetslarmstjänst kan mycket väl bryta det “ekosystem” som beskrivs ovan. Även om upphandlingen efterfrågar en tjänst som hanterar alla funktioner kan det resultera i att t.ex. inpasseringssystemet inte blir samma i särskilda boende som i övriga kommunala lokaler. Här behöver ett medvetet val göras om vilka funktioner som ska hållas samman.

Råd

  • Gör ett strategiskt val av om upphandlingen ska fokusera på enbart en välfärdstjänst eller om den också ska omfatta annan fastighetsinstallerad teknik, som larmsystem eller inpasseringssystem.

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.