Publicerad 30 oktober 2024

Standardisering av verksamhetssystemen för socialtjänsten

Verksamhetssystemen för socialtjänsten har en viktig roll i att stödja allt från biståndsbedömning till utförandet av socialtjänsten. Även om lokala arbetssätt ska kunna stödjas så finns ett stort behov av standardisering i systemen för att underlätta för verksamheten och utveckling i systemen.

Initiativet syftar till att fortsätta arbetet med standardisering av verksamhetssystemen för socialtjänsten, där kommunerna tillsammans påverkar marknaden men också närmar sig varandra så att de ställer in och använder systemen på ett mer lika sätt. Det frigör kommunernas egna resurser för upphandling och lokal anpassning, och lägger grunden för att kunna nyttja systemen bättre men även för samverkan mellan kommuner och andra huvudmän. För kommunerna innebär ett gemensamt arbete effektivare upphandlingar, frigjorda resurser och att IT-system fungerar bättre tillsammans.

Ett gemensamt arbete bidrar till en ökad enhetlig kravställning i upphandlingsförfarandet, som bland annat innebär mindre inlåsningar hos enskilda leverantörer. En gemensam kravställning kan också tydliggöra verksamheternas behov som i sin tur kan bidra till att kommunsektorn blir en tydligare och starkare beställare. Det i sin tur underlättar för marknaden att utveckla och erbjuda kommunsektorn nya och utvecklade tjänster.

Ett mer enhetligt arbetssätt och språk i systemen ger också enklare samverkan mellan kommuner, bättre uppföljningsmöjligheter av socialtjänstens verksamheter och minskat behov av omfattande utbildningar vid personalbyten. Kommunerna får underlag för att ställa in sina verksamhetssystem på samma sätt, med mer lika språk och processer.

För individen innebär det en mer jämlik och likvärdig socialtjänst, oavsett vilken kommun hen bor i. Det är i linje med intentionerna i den kommande nya socialtjänstlagen.

Mål och nyttor

Övergripande bidrar initiativet till följande nyttor:

  • Frigjorda resurser för kommuner att arbeta med kärnuppdragen - genom mindre arbete inför upphandling, vid implementering av nytt system, och vid utredning av exempelvis nya lagar.
  • Frigjorda resurser för systemleverantörer att utveckla sina produkter – genom mindre behov av anpassningar till olika krav och tolkningar från kommunerna.
  • Minskade utbildningsbehov av medarbetare samt lättare samverkan mellan organisationer – genom mer lika språk och sätt att dokumentera och följa upp.
  • Bättre lokal och nationell kunskap om socialtjänstens verksamheter – genom mer samstämmig informatik och statistik mellan kommuner.
  • Större förmåga att integrera IT-system med varandra – genom mer lika språk och processer i system samt mellan kommuner.

Leveranser

  • Vidareutveckling av gemensamma krav för upphandling och för vidareutveckling inom befintliga avtal.
  • Stöd för att det ska bli än mer lika språk (termer och begrepp) i systemen.
  • Stöd som bidrar till mer lika tolkningar av nya lagar och behov, och hur de bör implementeras i systemen
  • Fortsätta driva samarbetet med systemleverantörer och branschorganisationer för att ha en gemensam syn på arbetet.

Det här krävs av en deltagande kommun

För att systemen ska bli mer standardiserade krävs det en stor anpassning hos kommunerna. Dels handlar det om att gradvis förändra sitt språk och arbetssätt mot nationella standarder, och dels om att ställa krav på samma sätt gentemot leverantörerna. Initiativet kommer förse kommunen med material och stöd för underlätta detta, vilket även inkluderar seminarier, workshops eller möten utifrån behov.

De kommuner som ansluter till initiativet förbinder sig att ta del av framtaget material och använda dem i sina upphandlingar eller i avtalsdialog med befintlig leverantör, samt i sin lokala konfigurering eller anpassning av systemet. Om inte materialen används av kommunerna som beställare får de ingen effekt.

Det kan finnas behov av lokala avvikelser till det som initiativet tagit fram. Om en ansluten kommun beslutar om en sådan avvikelse så ska detta kommuniceras till SKR och initiativet. På så vis kan också initiativet få kännedom om eventuella behov av vidareutveckling av de framtagna materialen. Det går alltid att kontakta initiativet med frågor eller kommentarer på materialen.

Exempel på lokala avvikelser kan vara att behoven av statistik mellan en stor och en liten kommun kan skilja sig, vilket innebär att dessa även behöver dokumentera på lite olika sätt. Vissa avvikelser kan innebära att systemleverantörerna behöver anpassa sin produkt till den enskilda kommunen, vilket påverkar både kostnader och prioriteringar.

Om erbjudandet

Här kan du ta del av erbjudandet i sin helhet, vad det kommer att kosta samt räkna på nyttor för kommunen.

Erbjudande Erbjudande om standardisering av verksamhetssystemen för socialtjänst (PDF) Pdf, 1 MB.

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Klas Nilsson
    Projektledare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

Om initiativet

Om Handslaget

Handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering är en kommungemensam kraftsamling i syfte att öka digitaliseringstakten, med siktet inställt på visionen om världens mest innovativa och omtänksamma välfärd

Alla initiativ