Publicerad 6 mars 2025

Beredningsprocessen inom Handslag för digitalisering

Här får du ta del av hur beredningen sker från ett behov till ett erbjudande inom Handslag för digitalisering.

Resan från behov till erbjudande

Resan börjar med att ett behov identifieras. Kanske är det en kommun som ser ett behov av en ny digital tjänst, för att förbättra sina medborgares vardag, och skickar in behovet till SKR. Men det kan också börja att en myndighet har tagit fram en ny nationell tjänst som alla kommuner bör implementera eller genom att en ny lagstiftning kräver tekniska anpassningar. Och så vidare.

Förslag och behov från kommuner kan skickas till programkontoret för Handslaget via e-post:handslaget@skr.se

Nedan får du en beskrivning hur processen går till - från förslag till erbjudande. Du får också information om vilka grupperingar som finns för beredning och beslut.

Steg 1. Beskriva behov

  • Programkontoret för Handslaget tar emot ett förslag eller ett behov. Programkontoret ber den som har gett förslaget beskriva behovet enligt en mall och den beskrivningen hamnar sen i en så kallad backlog.
  • För alla förslag sker en bedömning om det aktuella behovet bör lösas av SKR, Adda eller Inera (SKR-koncernen).
  • Sedan bedömer både SKR-koncernen och kommunerna behovets relevans.

Steg 2. Snabbanalys

  • Varje år i februari träffar SKR-koncernen det Kommunala programrådet och andra relevanta medlemsnätverk och presenterar alla initiativ i backlog samt inhämtar nätverkens prioriteringar - de fem till tio mesta angelägna initiativen.
  • Prioriteringarna vägs samman och SKR-koncernens digitaliseringsledning fattar beslut om vilka initiativ som ska gå vidare till en så kallad snabbanalys.
  • Snabbanalyserna genomförs under april. I snabbanalysen förtydligar vi vad ett erbjudande skulle kunna innebära för kommunerna samt vad som krävs för att genomföra en kvalificering.
  • I maj presenterar SKR-koncernen snabbanalyserna för Kommunala programrådet och andra relevanta medlemsnätverk. Därefter värderas analyserna av både SKR-koncernen och landets kommuner. Det sker via representanterna i programrådet.
    cernen och landets kommuner. Det sker via representanterna i programrådet.

Steg 3. Kvalificering

  • I juni sker en slutlig prioritering tillsammans med Kommunala programrådet. Mot bakgrund av snabbanalysen och värderingen, väljer rådet ut ett fåtal initiativ som kan kvalificeras för ett erbjudande.
  • SKR-koncernens digitaliseringsledning fattar därefter beslut om vilka initiativ som ska kvalificeras.
  • Under kvalificeringen
    • klargörs vad som ska göras
    • vilken part som ska göra vad
    • vilket effektmål som eftersträvas
    • vad initiativet kommer att kosta och hur finansiering ska ske.
  • Kvalificeringen pågår från september till januari.

Steg 4. Erbjudande till kommunerna

  • När initiativet har gått igenom steg 1-3, är det slutligen dags att presentera det som ett erbjudande till kommunerna. Det sker i början av året, vilket är nästan ett år efter att en första genomgång av möjliga initiativ gjordes!
  • SKR-koncernens digitaliseringsledning fattar beslut vilka initiativ som ska skickas ut till kommunerna som erbjudanden.
  • Efter beslutet skickar SKR ut erbjudanden till respektive kommun. I samband med lanseringen håller SKR-koncernen seminarium för att ge kommunerna mer information om initiativen.
  • Respektive kommun fattar beslut om vilka initiativ de vill gå med i. Kommunen svarar i avsedda svarsformulär.

Steg 5. Genomförande

  • SKR-koncernen inleder genomförandet om tillräckligt många kommuner har svarat Ja på erbjudandet.
  • Genomförandet kan ske på olika sätt beroende på vad initiativet innebär. Det kan också pågå olika länge, vilket vi informerar om i respektive erbjudande.

Steg 6. Uppföljning

  • Arbetet med initiativen följs löpande upp utifrån följande aspekter:
    • arbetet i initiativen går enligt tidplan, både arbetet i SKR-koncernen och hos kommunerna
    • leverans sker inom givna personella resurser och med tillgänglig finansiering.
  • Vi mäter också initiativens effektmål löpande, utifrån de intervall som statistik finns tillgänglig.
  • Vi återkopplar vad som händer i initiativen och om resultaten genom
    • e-post till kontaktpersonerna
    • SKR:s webbplats: Handslag för digitalisering
    • nyhetsbrev
    • två gånger per år via hearings för alla intresserade.

Beredningsforum med kommunerna

Förankring, kommunikation och prioritering sker i löpande dialog med kommunerna.

  • Kommundirektörsnätverket fungerar som beställare och får regelbundna uppdateringar om hur arbetet fortskrider.
  • Kommundirektörsutskottet agerar bollplank till SKR-koncernen kring prioriteringar av och innehåll i initiativen utifrån kommunernas perspektiv och följer upp utvecklingen.
  • Kommunala programrådet består av en digitaliseringschef, IT-chef, utvecklingschef från varje län. Rådet är rådgivande i frågor om genomförbarhet, värdering och prioritering av initiativ samt utveckling av arbetssätt. De förankrar samt hämtar även in behov och prioriteringar från kommunerna i sina län.
  • Verksamhetschefsnätverken formulerar behoven ur ett invånarperspektiv, diskuterar detaljerna och prioriteringen av initiativen, och kompletterar diskussionerna med programrådet.

Inom SKR-koncernen finns det flera forum som har en roll i att förvandla behovet till ett initiativ.

  • Programkontoret ser till att processen med att identifiera, genomföra, följa upp och samordna initiativen följs och fungerar.
  • Digitaliseringsledningen är beslutande organ i processen. De ser till att det finns tillräckliga resurser och prioriterar initiativet baserat på tillgängliga resurser.

Informationsansvarig

  • Hanna Lundborg
    Samordnare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.