- Startsida
- SKR
- Näringsliv, arbete, digitalisering
- Digitalisering
- Handslag för digitalisering
- Beredningsprocessen
Beredningsprocessen inom Handslag för digitalisering
Här får du ta del av hur beredningen sker från ett behov till ett erbjudande inom Handslag för digitalisering.
Resan från behov till erbjudande
Resan börjar med att ett behov identifieras. Kanske är det en kommun som ser ett behov av en ny digital tjänst, för att förbättra sina medborgares vardag, och skickar in behovet till SKR. Men det kan också börja att en myndighet har tagit fram en ny nationell tjänst som alla kommuner bör implementera eller genom att en ny lagstiftning kräver tekniska anpassningar. Och så vidare.
Förslag och behov från kommuner kan skickas till programkontoret för Handslaget via e-post:handslaget@skr.se
Nedan får du en beskrivning hur processen går till - från förslag till erbjudande. Du får också information om vilka grupperingar som finns för beredning och beslut.
Beredningsforum med kommunerna
Förankring, kommunikation och prioritering sker i löpande dialog med kommunerna.
- Kommundirektörsnätverket fungerar som beställare och får regelbundna uppdateringar om hur arbetet fortskrider.
- Kommundirektörsutskottet agerar bollplank till SKR-koncernen kring prioriteringar av och innehåll i initiativen utifrån kommunernas perspektiv och följer upp utvecklingen.
- Kommunala programrådet består av en digitaliseringschef, IT-chef, utvecklingschef från varje län. Rådet är rådgivande i frågor om genomförbarhet, värdering och prioritering av initiativ samt utveckling av arbetssätt. De förankrar samt hämtar även in behov och prioriteringar från kommunerna i sina län.
- Verksamhetschefsnätverken formulerar behoven ur ett invånarperspektiv, diskuterar detaljerna och prioriteringen av initiativen, och kompletterar diskussionerna med programrådet.
Inom SKR-koncernen finns det flera forum som har en roll i att förvandla behovet till ett initiativ.
- Programkontoret ser till att processen med att identifiera, genomföra, följa upp och samordna initiativen följs och fungerar.
- Digitaliseringsledningen är beslutande organ i processen. De ser till att det finns tillräckliga resurser och prioriterar initiativet baserat på tillgängliga resurser.
Informationsansvarig
-
Hanna Lundborg
Samordnare