Publicerad 16 januari 2025

Säker digital kommunikation, SDK

SKR är en av aktörerna i arbetet med att skapa förutsättningar för ett enklare och säkrare informationsutbyte mellan kommuner, regioner och myndigheter. SDK är en del av Sveriges nationella infrastruktur.

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har sedan den 27 mars 2024 uppdraget att tillhandahålla, förvalta och vidareutveckla infrastrukturen för Säker digital kommunikation (SDK). Den tekniska plattform som tidigare har tillhandahållits av Inera har därmed överlämnats tillsammans med dokumentation och övrigt införandestöd.

Information om Säker digital kommunikation, Digg

SDK för socialtjänsten

Inom ramen för Handslag för digitalisering finns ett initiativ att få fler kommuner att ansluta till SDK, initialt för socialtjänsten. Samtidigt arbetar SKR för att påverka andra viktiga organisationer, som myndigheter, att ansluta sig till tjänsten. Inom ramen för initiativet erbjuds ett införandestöd med intensivkurser till kommuner som vill få hjälp att komma igång inom socialtjänstens verksamhetsområde, initialt inom individ- och familjeomsorgen, att införa SDK.

Handslag för digitalisering - Initiativ om införande av SDK

Leveranser

Ett strukturerat införandestöd till kommuner i form av kurser som genomförs under cirka 4 månader vid fyra träffar med olika teman

  • upphandling av teknisk lösning
  • införande i verksamheten
  • informationssäkerhet
  • anslutning till Digg.

Målsättningen med kursen är att ge kommuner goda kunskaper, kontaktnät och verktyg i syfte att underlätta och förenkla anslutningen till SDK. Även kommuner som redan har anslutit en teknisk lösning till Digg är välkomna att delta i kursen.

Syfte och mål med införandestödet

Genom att använda SDK ökar din kommun säkerheten i kommunikationen med andra aktörer i offentlig sektor. Målsättningen är att ge er ett handfast stöd i att ansluta till, och systematiskt börja använda er av, SDK.

Digital utbildning: Upplägg och anmälan

Införandestödet är upplagt som en digital utbildning via Teams. Nyckelpersoner för införandet av SDK i er kommun, tillsammans med representanter från andra kommuner, träffas fyra gånger och tar sig an förberedelser för anslutning till SDK. Varje träff har ett tydligt teman och aktiviteter.

Övergripande upplägg för införandestödet, samt förslag på relevanta roller som bör medverka från er organisation, finns i den detaljerade mötesagendan.

Observera att information om anmälan (inklusive den detaljerade mötesagendan) har skickats till kontaktpersonen för initiativet i respektive kommun. Anmälan sker genom det mejl som kontaktpersonen fått.

Omgång 1-7 2025: Fullbokad

Omgång 8, våren 2025:
Träff 1 – 16 april 09.00 – 12.00
Träff 2 – 8 maj 09.30 – 11.30
Träff 3 – 4 juni 09.30 – 11.30
Träff 4 – 18 juni 09.30 – 11.30

Omgång 9, hösten 2025:
3 september kl. 09.00 – 12.00
1oktober 09.00 – 11.30
5 november kl. 9.00 – 11.30
3 december kl. 9.00 – 11.30

Omgång 10, hösten 2025
10 september 09.00 – 12.00
8 oktober 09.00 – 11.30
12 november 09.00 – 11.30
10 december 09.00 – 11.30

Omgång 11, hösten 2025
17 september 09.00 – 12.00
15 oktober 09.00 – 11.30
19 november 09.00 – 11.30
17 december 09.00 – 11.30

Omgång 12, hösten 2025
24 september 09.00 – 12.00
22 oktober 09.00 – 11.30
26 november 09.00 – 11.30
Torsdagen 18 december 09.00 – 11.30

Informationsansvarig

  • Torbjörn Karlsson
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.