- Startsida
- SKR
- Integration, social omsorg
- Social omsorg
- Barn och unga
- Placerade barn och unga
- Familjehemsvård
- E-tjänst, familjehem
E-tjänst för prioritering av familjehemsansökningar
E-tjänsten ”FamiljehemSverige” tar emot och prioriterar intresseanmälningar till kommuner från privatpersoner som vill bli familjehem.
E-tjänsten består av två delar - ett självtest och ett formulär för intresseanmälan som fylls i av intresserad privatperson.
Öka kunskapen hos den intresserade
Med hjälp av frågorna i självtestet får besökaren en inblick i vad som förväntas av den som vill bli familjehemsförälder. Självtestet har tagits fram eftersom kunskapen om vad det innebär att vara familjehem generellt sett är låg. Om resultatet av självtestet är positivt föreslås personen att fylla i en intresseanmälan.
Underlättar bedömningen
Efter att frågorna i intresseanmälan har besvarats skickas de, via en säker kommunikationsplattform (SecureMailbox), till den eller de kommuner som privatpersonen väljer. Svaren värderas utifrån den sökandes engagemang och livssituation. Allt för att underlätta den initiala bedömningen och sorteringen av inkommande intresseanmälningar.
Säkra Videomöten
Säkra Videomöten är en videomötestjänst som möjliggör en säker distanskommunikation där man delar känslig information. Tjänsten ingår för de kommuner som är anslutna till FamiljehemSverige.
Mer information om tjänsten
Är ni som kommun intresserade av att ansluta er till e-tjänsten? Kontakta oss via familjehemsverige@skr.se
Information om tjänsten och dess utveckling
Bakgrund
Projektet Uppdrag Psykisk Hälsa som tagit fram tjänsten är resultatet av en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för 2016. Socialdepartementet finansierar arbetet som har sin organisatoriska placering på Sveriges Kommuner och Regioner.
Informationsansvarig
-
Sofie Johansson