Publicerad 8 oktober 2024

Frågor och svar om att svenskundervisning på öppna förskolan kan korta utrikes födda mammors väg till jobb

Birgitta Barrefors Ivansson, SFI-lärare, Karlstad kommun

  • Kan du dela med dig av dina huvudsakliga tips till de som vill starta en liknande verksamhet som er i Karlstad?

    Det är viktigt att pedagogerna ges rätt förutsättningar för att lyckas. Det kan vara en utmaning att knyta kontakter mellan olika förvaltningar, och det tar tid att bygga relationer och samarbete. Det räcker inte att endast avsätta några timmar för detta arbete – det krävs en engagerad person som har tillräckliga resurser och tid att arbeta långsiktigt. Stabilitet och kontinuitet är avgörande för att nå framgång. En annan grundläggande förutsättning är en förståelse för uppdragets komplexitet, syfte och mål.

  • Kommer ni i Karlstad kunna behålla er nuvarande ambitionsnivå, även om antalet asylsökande minskar enligt prognoserna?

    Jag möter många människor som inte är registrerade i våra system, vilket visar att behoven fortfarande är stora. Vi har ingen anledning att sänka vår ambitionsnivå – snarare tvärtom, vi vill utöka verksamheten. Många behöver stöd för att kunna bli en del av det svenska samhället. Vårt arbete handlar om att skapa en meningsfull tillvaro för både vuxna och barn. När ett barn ser sin förälder engagerad i något meningsfullt, påverkar det barnet positivt. Detta bidrar till integration och hjälper fler att närma sig egen försörjning.

  • Ert arbete handlar inte bara om nyanlända, utan om att stötta människor i hela samhället, eller hur?

    Precis. Jag mötte nyligen en mormor som ville börja på SFI. Det visar att behoven finns i olika delar av samhället, inte bara bland nyanlända. Det finns många som lever i utanförskap och har gjort så under lång tid. Vi vill ändra på detta genom att inkludera fler i samhällsgemenskapen och hjälpa dem att närma sig arbete och egenförsörjning. Detta arbete är också förebyggande, särskilt för barn och ungas uppväxtvillkor.

  • Vad kan du säga om "Känn dig själv"-materialet?

    Ja, materialet hittas på vår webbplats. Vi har också versioner för barn och ungdomar och berättar gärna mer om det.

    Känn Dig Själv! (vuxen) – praktiskt material som stöd i samtalet, Region Värmland

  • Hur har ni lyckats få politiskt stöd för satsningen?

    Behovet kom fram genom en motion och en kartläggning som beställdes och presenterades av politikerna. De insåg att detta var en bra idé och verksamheten startade för 2,5 år sedan. Beslutet togs 2021 i Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och vi drog i gång våren 2022.

  • Ni har också visat konkreta resultat, har det varit svårt?

    Jag håller kontakt med deltagarna via telefon och hör av mig två gånger per år till de som slutat, för att fråga hur de mår och vad de gör.

    När mammorna är aktiva deltagare är det också viktigt att de känner sig saknade om de inte dyker upp, så att de känner sig sedda och motiverade att komma tillbaka. Den personliga anknytningen är en nyckel till framgång. De får en känsla av sammanhang enligt KASAM-modellen. KASAM används för att hjälpa människor att förstå, hantera och hitta mening i sin vardag. En stark känsla av sammanhang bidrar till människors välmående och utveckling.

    Det är viktigt att inhämta samtycke innan information från elever lagras. Informationen ska inte lagras längre än nödvändigt och inte längre än vad laglig grund medger.

  • Hur har ni lyckats skapa ett bra samarbete mellan olika förvaltningar med gemensamma mål?

    Det handlar om att träffas, bygga relationer och skapa trygghet. Vi måste förstå vad varje profession gör – vad gör en socionom, vad gör lärarna, och vad sker på öppna förskolan? Vi arbetar alla mot samma mål, även om vi kommer från olika yrkesområden.

Sara Kjellström, lärare i svenska som andraspråk, Stockholms stad, Skärholmen

  • Vilka är dina bästa tips för att lyckas i det här arbetet?

    Innehåll

  • Hur anpassar ni kursinnehållet efter deltagarnas behov?

    Vi kan arbeta med ämnen som vardagsliv och arbetsliv i alla grupper, så länge vi har ett brett perspektiv. Många av våra deltagare har svårt att ens föreställa sig att ha ett jobb eller att lämna sina barn på förskolan. Därför måste vi börja med att prata om de här sakerna, samtidigt som vi följer kursplanen. Undervisningen ger oss utrymme att träna på de saker som står i utbildningens mål och syfte.

  • Hur fungerar rekryteringen av stadsdelsmammor i Stockholm, och finns det en sådan i varje stadsdel?

    Det är viktigt att klargöra att den uppsökande tjänsten inom öppna förskolan och SFF inte är samma sak som en stadsdelsmamma. Den uppsökande pedagogen är anställd som barnskötare med ett extra uppdrag. Tjänsten är på halvtid. Vår uppsökande pedagog har jobbat i Stockholms stad i 24 år och har varit handledare för stadsdelsmammor. Stadsdelsmammor har dock inga fasta anställningar, till skillnad från den uppsökande pedagogen, som är fast anställd och har utbildning i hur samhället fungerar och vilka resurser som finns för föräldrar. Jag vet inte exakt vilka stadsdelar i Stockholm som har stadsdelsmammor eller hur de rekryteras. Stadsdelsmammor kan arbeta på olika områden, till exempel i förskolan eller inom socialtjänsten.

  • Har ni särskilda aktiviteter för kvinnor kopplade till språkundervisningen?

    Innehåll

  • Har era stadsdelsmammor kunskap i flera språk?

    Vår uppsökande pedagog talar fem språk, men inte engelska. De språk som används är de som behövs mest i våra områden. Språkkunskaper är en viktig del när Stockholms stad rekryterar stadsdelsmammor.

Informationsansvarig

  • Hanna Sällemark
    Utredare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.