Patientkontrakt är en naturlig del i det som redan pågår

Vänta inte med att omsätta patientkontraktet i praktiken!

Börja med att titta på hur ni gör idag och varför. Vad skulle ni kunna utveckla ur ett invånar- och patientperspektiv? Ett första steg kan vara att se över hur det fungerar vid kontakt med vården, i möten och hemma. Vad blir ert nästa steg?

  • Kontakt – vilka tjänster finns för kontakt?
  • Vårdmöte – vad händer i vårdmötet?
  • Hemma – känner sig patienten trygg?

Kontakt

Vilka tjänster finns för kontakt? Hur fungerar de?

  • Webbtidbok
  • Telefon
  • Kallelse
  • Videosamtal
  • Mejl/meddelande
  • Mottagningens/avdelningens e-tjänster
  • Annat – vad?

Vårdmöte

Vilka rutiner har ni idag? Hur fungerar de?

  • Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå?
  • Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen.
  • Hur sker planering och samordning?
  • Hur görs en ömsesidig överenskommelse med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften)
  • Hur säkrar ni att patienten vet sitt nästa steg?
  • Hur kommer ni överens om nästa tid?
  • Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer?
  • Annat?

Hemma

Jag har ett partnerskap med vården där vår ömsesidiga överenskommelse och planering gör mig trygg. Jag vet:

  • vad jag kan göra för att må bra
  • vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård
  • vart jag vänder mig när jag behöver hjälp
  • Annat

Kontakt

Kontakta SKR

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset