- Startsida
- SKR
- Hälsa, sjukvård
- Försäkringsmedicin
- Medicinska intyg
- Digitala intyg
Digitala intyg
Idag kan läkare utfärda digitala intyg vilket minskar handläggningstiden och gör intygen mer tillgängliga för invånare via 1177. Det arbetet är en del av tidigare överenskommelser som SKR har haft med regeringen om utveckling av digital överföring av läkarintyg.
Sedan över ett decennium tillbaka har det pågått ett gemensamt utvecklingsarbete för att kunna utfärda och skicka läkarintyg digitalt från hälso- och sjukvården till olika myndigheter och aktörer. Läkare kan idag utfärda intyg digitalt via Ineras plattform Webcert till bland annat Försäkringskassan, Socialstyrelsen och Transportstyrelsen.
Att intygen hanteras digitalt istället för i pappersform ger bättre kvalitet, effektivitet och patientsäkerhet. SKR och Inera har även tagit fram flera stödtjänster för hälso- och sjukvården för att hantera intygen, förbättra processer och kunna ta del av statistik.
Överenskommelse digital överföring av läkarintyg
SKR och regeringen har sedan slutet av 2023 en ny överenskommelse om digital överföring av läkarintyg för åren 2023-25. Överenskommelsen går ut på att underhålla och utveckla systemet för den digitala överföringen av medicinska underlag mellan regionerna och Försäkringskassan. Regeringen har avsatt 48 miljoner kronor under denna treårsperiod.
Inom ramen för överenskommelsen verkar SKR, tillsammans med Inera, för att upprätthålla, uppdatera och vidareutveckla det befintliga system som finns för hantering av medicinska intyg. Alla parter arbetar för att överföring av medicinska intyg mellan regionerna och Försäkringskassan ska fungera så bra som möjligt för alla. Det är även viktigt för kvaliteten och patientsäkerheten.
SKR och Försäkringskassan har i samråd med E-hälsomyndigheten, utarbetat en plan över vilka insatser som ska genomföras under åren, bland annat vilka av intygen till Försäkringskassan som ska digitaliseras.
Överenskommelse Digital överföring av läkarintyg 2023-2025 (PDF) Pdf, 256 kB.
Samarbete för nya digitala intyg
Inom ramen för överenskommelsen sker nära samarbete för att digitalisera fler av Försäkringskassans intyg. I slutet på 2024 kommer följande intyg driftsättas för att kunna börja utfärdas och skicka digitalt från hälso- och sjukvården till Försäkringskassan:
- Intyg för tillfällig föräldrapenning
- Intyg om graviditet
- Läkarutlåtande för merkostnadsersättning
- Läkarutlåtande för närståendepenning
Planering pågår inför 2025 angående vilka insatser som ska genomföras.
Inom ramen för överenskommelsen skulle SKR också stödja E-hälsomyndigheten i arbetet med en förstudie som ska undersöka hur en långsiktig lösning för en sammanhållen intygshantering ska genomföras.
SKR, Inera, Försäkringskassan och E-hälsomyndigheten
Inom ramen för överenskommelsen verkar SKR, tillsammans med Inera, för att upprätthålla, uppdatera och vidareutveckla det befintliga system som finns för hantering av medicinska intyg. Alla parter arbetar för att överföring av medicinska intyg mellan regionerna och Försäkringskassan ska fungera så bra som möjligt för alla. Det är även viktigt för kvaliteten och patientsäkerheten.
SKR och Försäkringskassan har i samråd med E-hälsomyndigheten, utarbetat en plan över vilka insatser som ska genomföras under åren, bland annat vilka av intygen till Försäkringskassan som ska digitaliseras.
Slutrapport tidigare överenskommelse
SKRs och Ineras slutrapportering från tidigare överenskommelse 2020.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Cecilia Alfvén
Handläggare