Publicerad 15 april 2024

Termer och begrepp, Köp av verksamhet

Här förklaras vissa termer och begrepp som SKR använder i sin redovisning av Köp av verksamhet.

Det här är köp av verksamhet

Med köp av verksamhet avses kommuner och regioners kostnader för verksamhet som anskaffas från och bedrivs av till exempel privata utförare eller andra kommuner eller regioner. I köp av verksamhet ingår enbart köp av egentlig verksamhet, det vill säga kommuner och regioners kärnverksamhet som exempel förskola och skola, vård och omsorg, kultur och fritid samt sektorns ansvar för infrastruktur och trafik. Det är verksamhet som i huvudsak finansieras genom skatt. Köpta varor och tjänster ingår inte, inte heller eventuella köp från kommunens affärsdrivande verksamhet vilken finansieras på andra grunder.

Köp av verksamhet ställs i denna del av analysen i relation till totala kostnader. I denna del av analysen används Kostnad för eget åtagande som begrepp för totalkostnad.

Nyckeltalet köp av verksamhet

Andel av totala kostnader beräknas som köp av verksamhet som andel av kostnaden för det egna åtagandet (bruttokostnad minus interna intäkter och försäljning till andra kommuner och regioner). I den kommunala verksamheten så är det kostnader för egentlig verksamheten som avses, inte affärsdrivande verksamhet. För regioner används som nämnare istället nettokostnad exklusive kostnader för läkemedel inom läkemedelsförmånen, samt tandvårdens fiktiva momskostnad.

Köp från privata företag

Privata företag avser alla företag förutom de som kommunen eller regionen själv äger. Här ingår aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar (vars organisationsnummer börjar med 7), enskilda firmor (identifieras genom personnummer) samt statligt ägda företag eller bolag ägda av andra kommuner eller andra regioner.

Köp från föreningar, stiftelser, ideella föreningar och enskilda

Föreningar, stiftelser avser ideella föreningar (vars organisationsnummer börjar med 8) samt kyrkor. Stiftelser som ingår i kommunen eller regionens egen koncern ingår inte i denna gruppering, utan redovisas som en offentlig utförare , som egna bolag ingående i koncernen (ingående i kommunens eller regionens koncernresultaträkningar, KCR).

Enskilda avser enskilda personer och hushåll (inte enskilda företag) och identifieras genom personnummer, i denna redovisning sammanslagna med gruppen föreningar, stiftelser och ideella föreningar.

Kostnadsslaget köp av verksamhet

Köp av verksamhet avser kostnader för entreprenad och köp av kärnverksamhet där avtal finns med en extern producent. Med en entreprenad menas en verksamhet eller delverksamhet av större omfattning. Köp av verksamhet är ett vidare begrepp än entreprenad. Hit räknas även verksamhet med extern producent grundat på peng- eller checksystem och bidrag till fristående skolor, liksom köp från annan kommun, landsting eller staten.

Begreppet entreprenad och köp av kärnverksamhet definieras i den kommunala kontoplanen Kommun-Bas (konto 463) respektive regionernas kontoplan Region-Bas (konto 50-54).

Med köpt verksamhet avses:
  1. En verksamhet som berör invånarna direkt och där kommunen eller regionen har ett ansvar för att den erbjuds invånarna.
  2. En del av regionens huvudverksamhet som genom upprättat avtal eller motsvarande utförs av annan juridisk person.
  3. Den ersättning som utbetalas motsvaras av ett reglerat krav på motprestation mellan leverantören och kommunen eller regionen.
  4. Den verksamhet som köps är av större omfattning och avser inte en enskild servicetjänst eller en tjänst som avser att täcka personalbrist i den egna verksamheten.

I köp av verksamhet ingår enbart köp av så kallad kärnverksamhet, det vill säga exempelvis grundskola, vård och omsorg om äldre, kultur och fritid, hälso- och sjukvård, regional utveckling och trafik.

  • Köp av verksamhetsanknutna men fristående stödtjänster som inte utgör en integrerad del av huvudverksamheterna ingår inte i köp av verksamhet. Exempel på sådana stödtjänster som inte ingår är köp av städning, fastighetsskötsel extern förhyrning av lokaler, entreprenader inom bygg- och infrastruktursektorn, IT-kostnader, laboratorie-, röntgen- och ambulanstjänster eller liknande. Sådana kostnader ingår istället under andra kostnadsslag i baskontoplanen.
  • Avdrag som görs för privata vårdgivares kostnad (inom LOV) för läkemedelsförmånen hanteras som minskad köpt vård.
  • Bidrag till ägda bolag som genom ägardirektiv eller motsvarande ansvarar för genomförande av verksamheten redovisas som bidrag.

Sektorsnivå: interna affärer eliminerade

På en övergripande nivå är kostnaden för sektorns köp från andra det mest relevanta måttet, det vill säga kostnad för köp av verksamhet där försäljning inom sektorn, till andra kommuner och regioner, dragits av.

Kommunal och regional nivå: sektorsinterna affärer ingår

På kommunal eller regional nivå blir det irrelevant att eliminera sektorsinterna köp. Försäljning av verksamhet till andra kommuner och regioner behöver inte nödvändigtvis vara en vidareförsäljning av köpt verksamhet utan också kan avse försäljning av verksamhet som utförts i egen regi. Därför grundar sig analys av köp av verksamhet på kommun- respektive regionnivå på bruttokostnader för köp från samtliga motparter – även från andra kommuner och regioner, utan hänsyn till intäkter från såld verksamhet.

Sektorsinterna och -externa affärer

Med sektorsinterna köp avses sektorns köp från andra kommuner och regioner. Med sektorsintern handel, eller interkommunala ersättningar, avses intäkter från försäljning av verksamhet till andra kommuner och regioner. Intäkter från försäljning av verksamhet internt inom sektorn motsvaras i princip av motsvarande kostnader för sektorns köp av verksamhet från andra kommuner och regioner.

Med sektorsexterna köp av verksamhet avses totala kostnader för köp av verksamhet, minskat med kommuner och regioners försäljning (interkommunala ersättningar) av verksamhet till kommuner och regioner.

Kostnader i löpande priser och kostnadsutveckling

Alla uppgifter om kostnader anges i löpande priser. När en kostnad uttrycks i löpande pris är den påverkad av inflationen i samhället, pris- och löneökningar. Att kostnaden ökar över tid behöver alltså inte betyda att volymen köpt verksamhet ökat, utan kan vara en effekt av inflationen. Eller båda.

Den beräknade procentuella förändringen mellan åren redovisas utan korrigering för den allmänna kostnadsökningen.

Kostnad för eget åtagande

Det egna åtagandet är all den verksamhet som kommunen/regionen har definierat som sin, och som riktar sig till den egna befolkningen. I åtagandet ingår inte att erbjuda tjänster till andra invånare än de egna.

Kostnaden för eget åtagande beräknas som Bruttokostnad minus Interna intäkter minus Försäljning till andra kommuner och regioner.

Kostnaden för åtagandet är ett mått på det totala finansieringsbehovet för det egna åtagandets utförande; dessa kostnader ska finansieras med verksamhetens egna intäkter och med medel från den centrala budgeten.

I beskrivningen av sektorn totalt respektive kommunernas köp av verksamhet är det kostnaden för eget åtagande som utgör nämnaren i kvoten Andel köp av verksamhet i förhållande till totala kostnader.

Nettokostnader

I beskrivningen av regionernas köp av verksamhet är det Nettokostnaden exklusive läkemedelskostnader inom läkemedelsförmånen som utgör nämnaren i kvoten Andel köp av verksamhet i förhållande till totala kostnader.

Nettokostnad beräknas som Bruttokostnad minus Interna och externa intäkter.

Samtliga kostnader med avdrag för samtliga intäkter är den kostnad som landstingen ska finansiera med skatter, generella statsbidrag och finansnetto. Det innebär att kostnader för verksamhet som producerats till andra än den egna befolkningen och patientavgifter har räknats av.

Egentlig verksamhet

Kommunernas egentliga verksamhet är den som finansieras genom skatter och avgifter. I den egentliga verksamheten ingår inte kommunens affärsverksamhet. Kommunens affärsverksamhet består av verksamhetsområden som till exempel hamnar, fastigheter, flygtrafik, kollektivtrafik, el- och vattenförsörjning och avfallshantering. Alla kostnadsuppgifter avser kostnader för kommunens egentliga verksamhet, i vilken endast kommunens kärnverksamhet återfinns som till exempel skola, vård och omsorg, andra särskilt riktade insatser, kultur och fritid och trafik.

Informationsansvarig

  • Lars Kolmodin
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.