- Startsida
- SKR
- Demokrati, ledning, styrning
- Styra, leda
- Planering, uppföljning, åtgärd
- Följa upp service och bemötande
- Resultat servicemätning 2025
- Resultat telefoni och e-post
Resultat telefoni och e-post
Servicemätningen resulterar i fyra nyckeltal: Bemötande och enkelhet i kontakt via telefon samt tydlighet och enkelhet i kontakt via e-post.
Svar via telefoni
Totalindex för bemötande i mätningen 2025 är 84,9 och för enkelhet 76,3. Precis som tidigare år finns det en stor spridning bland kommunerna.
Diagram 1: Totalsnitt telefoni
Diagram 1 visar totalsnitt över kommunernas resultat för enkelhet och bemötande från invånare som har haft kontakt via telefon. Staplarna visar indexvärde som jämförs med 2022, 2023 och 2024 års resultat.
Diagram 2: Totalsnitt telefoni nedbrutet per betyg
Diagram 2 visar kommunernas resultat nedbrutet per betyg i skala 1 till 5 i enkelhet och bemötande från invånare som har haft kontakt med kommunen via telefon. Värdet visas i procent.
Svar via e-post
Resultaten för service över kanalen e-post har igen förbättrats jämfört med föregående år. Totalindex på betyget för tydlighet är 84,3 och för enkelhet 81,1.
E-postenkäten inleds med en valideringsfråga; ”Har du fått återkoppling eller svar från en av kommunens medarbetare på din fråga?” Resultatet i undersökningen bygger på de respondenter som har svarat ja på frågan och därefter besvarat enkäten. De som saknade återkoppling fick istället svara på frågan om vilken svarstid som invånaren anser vara skälig. Detta resultat redovisas längre ner på sidan.
Diagram 4: Totalsnitt svar via e-post
Diagram 4 visar totalsnitt för tydlighet och enkelhet efter kontakt via e-post. Värde visar indexvärde som jämförs med 2022, 2023 och 2024 års resultat.
Diagram 5: Totalsnitt e-postsvar nedbrutet per betyg
Diagram 5 visar kommunernas resultat nedbrutet per betyg i skala 1 till 5 för tydlighet och enkelhet vid kontakt via e-post.
Förväntad återkopplingstid via e-post
Enkätsvaren från invånare som haft kontakt med kommunen via e-post visar en tydlig förväntan på snabb återkoppling. I 2025 års mätning anger 60 procent att de anser två dagar eller mindre som skälig svarstid. Samtidigt visar resultaten att bland dem som ännu inte fått svar, har 72 procent väntat i tre dagar eller mer.
Diagram 6: Skälig tid för att få svar på ett e-post meddelande
Diagram 6 visar resultatet i procent för vad invånarna anser som skälig svarstid från kommunen via e-post. Invånarens värdering på en skala från mindre än ett dygn till längre än 5 dagar. Diagrammet visar andelen procent av antalet svar.
Informationsansvarig
-
Maria Hagström
Handläggare