Publicerad 12 juni 2025

Resultat servicemätning 2025

Invånarna upplever ett allt bättre bemötande från sina kommuner. Det har blivit enklare att få hjälp och kommunikationen via e-post är tydligare än tidigare. Samtliga nyckeltal i 2025 års servicemätning visar en genomsnittlig förbättring jämfört med tidigare år.

Årets mätning bygger på en analys av 33 800 enkätsvar och 17 900 fritextkommentarer som tillsammans ger en jämförbar bild av serviceupplevelsen i landet. Mätningen baseras på ett större urval svar än tidigare år, vilket möjliggör en mer träffäsker och omfattande nationell jämförelse.

Resultaten för 2025 visar:

  • Bättre bemötande: Invånarna upplever ett tydligare och mer positivt bemötande från kommunerna jämfört med tidigare år.
  • Ökad tillgänglighet: Det har blivit enklare för invånarna att få hjälp via både e-post och telefon.
  • Förbättrade resultat: Alla nyckeltal i servicemätningen visar ett genomsnittligt förbättrat resultat i 2025 års mätning.

Diagram: Sammanvägt resultat

Diagrammet visar servicemätningens snittresultat för respektive nyckeltal för mätperiod 2022, 2023, 2024 och 2025.

Resultat nyckeltal 2025

Undersökningen mäter bemötande i telefon och tydlighet i skriftlig kommunikation samt hur enkelt invånarna tycker att det är att få hjälp från kommunen med sitt ärende.

I de fyra tabellerna presenteras de tio kommuner med högsta resultat av de kommuner som kom upp i 100 eller fler enkätsvar för respektive kanal (telefon och e-post). Det vill säga där varje kommun har samlat in minst 100 enkätsvar per kanal för att kunna delta i slutgiltig jämförelse.

Tabell 1: Bemötande via telefoni

I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för bemötande via telefoni. Snittresultat deltagande kommuner: 84,9

Serviceundersökning: Bemötande telefoni. I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för bemötande via telefoni. Snittresultat deltagande kommuner: 84,9

Kommun

Index 1–100

Lidingö stad

96

Avesta kommun

92

Höganäs kommun

92

Ängelholms kommun

92

Skara kommun

92

Falkenbergs kommun

91

Härryda kommun

91

Vara kommun

91

Hallstahammar kommun

91

Österåkers kommun

90


Tabell 2: Enkelhet telefoni per kommun

I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för enkelhet telefoni per kommun. Snittresultat deltagande kommuner: 76,3

Serviceundersökning: Enkelhet telefoni per kommun. I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för enkelhet telefoni per kommun. Snittresultat deltagande kommuner: 76,3.

Kommun

Index 1–100

Lidingö stad

90

Falkenbergs kommun

87

Härryda kommun

86

Vara kommun

84

Avesta kommun

83

Höganäs kommun

83

Ängelholms kommun

82

Hallstahammar kommun

82

Gnesta kommun

82

Forshaga kommun

82

Tabell 3: Tydlighet e-post

I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för tydlighet e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 84,3

Serviceundersökning: Tydlighet e-post. I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för tydlighet e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 84,3

Kommun

Index 1 – 100

Tomelilla kommun

91

Avesta kommun

91

Falkenbergs kommun

91

Gnesta kommun

89

Malung-Sälens kommun

88

Kävlinge kommun

87

Upplands Väsby kommun

87

Karlshamns kommun

87

Nynäshamns kommun

86

Ängelholms kommun

86

 

Tabell 4: Enkelhet via e-post

I tabellen presenteras de tio högsta indexresultaten i fallande skala för enkelhet via e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 81,1.

I tabellen presenteras de tio högsta indexresultaten i fallande skala för enkelhet via e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 81,1

Kommun

Index 1 – 100

Tomelilla kommun

89

Avesta kommun

89

Falkenbergs kommun

88

Kävlinge kommun

88

Upplands Väsby kommun

87

Gnesta kommun

86

Nynäshamns kommun

85

Ängelholms kommun

84

Malung-Sälens kommun

83

Karlshamns kommun

83


Informationsansvarig

  • Maria Hagström
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.