Publicerad 11 juni 2025

Följa upp service och bemötande i kommuner – servicemätning

SKR erbjuder, tillsammans med Brilliant Future, en mätning av service och bemötande vid kontakt med kommunen. Den mäter invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar kommunen. Servicemätningen genomförs en gång per år och nu är resultatet för 2025 färdigställt.

Resultat servicemätning 2025

Resultatet för 2025-års servicemätning visar i år igen en fortsatt förbättring både i bemötande och enkelhet jämfört med föregående års mätning. Totalt deltog 95 kommuner.

Resultat 2025

Fakta om metoden och mätningen

Syfte och metod

Undersökningen genomförs för att mäta service och bemötande på kommunnivå utifrån invånarens perspektiv. Den inkluderar både telefonsamtal och e-postkontakt och syftar till att ge en samlad bild av kommunens service samt bidra till nationell jämförelse och verksamhetsutveckling.

Mätningen genomförs en gång per år. Enkäter skickas ut via sms för telefonsamtal och via e-post för inkommande e-post. Varje kommun får möjlighet att samla upp till 400 enkätsvar under en mätperiod på upp till två månader. Resultaten följs i realtid genom ett digitalt verktyg.

Enkätfrågor

Enkäterna fokuserar på bemötande och enkelhet, med frågor som bedöms på en 5-gradig skala. För telefonsamtal inkluderas frågor om nöjdhet med bemötande, ärendekategori och enkelhet. För e-post inkluderas frågor om tydlighet, enkelhet och ärendekategori.
Om du har frågor om metoden är du välkommen att kontakta SKR via nedan formulär.

Delta i samarbetsrum

SKR erbjuder ett samarbetsrum där du tillsammans med andra kommuner kan diskutera servicemätningen och andra frågor som rör kontaktcenter, service och dialog med invånare.

Om du vill delta i samarbetsrummet vänligen skicka in din intresseanmälan via nedan kontaktformulär SKR.

Informationsansvarig

  • Maria Hagström
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.