Publicerad 15 oktober 2024

Exempel från Lidingö stad: Teknik som trygghet, AI-mentorn

Ett Hackaton våren 2023 blev starten på ett projekt där Lidingö stad utforskat hur AI kan förbättra och effektivisera kommunala tjänster. Projektets första konkreta resultat är en AI-mentor för kommunens hemtjänst och nu planerar man att fortsätta även med andra verksamheter.

Per-Johan Gelotte, IT- och digitaliseringschef i Lidingö stad

Per-Johan Gelotte, IT- och digitaliseringschef Lidingö stad

Från 90 idéer till 1 slutprodukt

Under ett hackaton våren 2023, initierat av Microsoft och Atea, fick Lidingö stad tillsammans med andra kommuner möjlighet att spåna idéer kring hur AI kunde underlätta för kommunens verksamheter.

Vi kom fram till ungefär 90 olika idéer där verksamheterna såg ett problem som kunde lösas eller effektiviseras med hjälp av AI. De idéerna filtrerades ner till tre huvudprojekt, varav AI-mentorn för hemtjänsten var den som gick hela vägen till implementering, berättar Per-Johan Gelotte, IT- och digitaliseringschef i Lidingö stad.

Hemtjänsten i Lidingö Stad är en verksamhet med stor personalrotation, mycket timanställda och vikarier samt obekväma arbetstider. Som ny på jobbet kan man behöva stöd i yrkesutövandet även när närmaste chef inte är på plats.

AI-mentorn ska då hjälpa nyanställda och vikarier inom hemtjänsten att snabbt komma in i sina roller, förstå och känna sig trygga i arbetsrutinerna. Det bidrar till att höja omsorgskvaliteten och hantera utmaningen att färre ska ge omsorg till fler.

Noggrann process för säkra svar

Medarbetarna på Lidingö stad besatt kompetens som möjliggjorde att AI-mentorn kunde utvecklas internt, med stöd av Microsoft och Atea. Det är ny teknik och det behövs kompetens för att få fram en fullgod lösning. En utmaning i arbetet var hallucinationer, det vill säga när AI ”hittar på” och kan ge opålitliga och oriktiga svar. Detta var ett problem till en början.

Till exempel när vi började testa mentorn frågade en medarbetare om råd för hur man hanterar en brukare som är självmordsbenägen. Svaret den gav var tekniskt sett korrekt, men det baserades inte på kommunens egna instruktioner, vilket i detta fall inte ledde till skada men ändå var en typ av hallucination, berättar Per-Johan.

AI kan hallucinera om den svarar baserat på fel dokument eller drar egna slutsatser. Därför är det viktigt att hålla den strängt begränsad till kommunens rutindokument och att dokumenten är strukturerade på rätt sätt. Det är också viktigt att medarbetarna har tillräcklig kunskap för att ifrågasätta mentorns svar om något verkar fel​.

AI-mentorn hänvisar till källan i varje svar till medarbetarna, så de själva kan dubbelkolla i dokumenten som ligger till grund om de känner sig osäkra.

Välkomnat i verksamheterna

Projektet har varit framgångsrikt. AI-mentorn är redan tillgänglig på samtliga arbetstelefoner inom hemtjänsten, men ska nu integreras helt under hösten 2024 som ett ordinarie arbetsverktyg och ska användas för att stödja personalen och avlasta chefer, särskilt under perioder med hög personalrotation, som exempelvis under sommarmånaderna​. Det finns även planer på att utöka modellen till fler verksamheter.

Vi ser stor potential i att expandera användningen av AI-mentorn till fler områden inom kommunen, säger Per-Johan.

Framgångsfaktorer

  • Välstrukturerade rutin- och policydokument.
  • Engagerat ledarskap med förtroende för projektgruppen.
  • Intern kompetens i kombination med expertstöd från Microsoft och Atea.

Läs om hur medarbetarna upplevt integreringen av AI-mentorn i Lidingö stad hos Suntarbetsilv. Här har alla sin egen mentor, Suntarbetsliv

Kontakt

Per-Johan Gelotte
IT- och digitaliseringschef, Lidingö stad

digitalisering@lidingo.se

Informationsansvarig

  • Tor Hatlevoll
    Senior arbetsmarknadsekonom

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.