Exempel Region Västernorrland: förmåner som rekryteringskraft och medarbetaromsorg
Region Västernorrland står inför betydande utmaningar när det gäller personalförsörjning. För att säkra kompetensförsörjningen och minska behovet av hyrpersonal har regionen omarbetat medarbetarnas förmåner.

Åsa Bellander, regiondirektör Region Västernorrland
Förmåner som nyckel
Som många andra kommuner och regioner brottas Region Västernorrland med utmaningen att attrahera och behålla kompetent personal. För att öka attraktivitet som arbetsgivare har regionen sett över, förbättrat och förtydligat medarbetarnas förmåner. Frågan om förmåner så som friskvårdstimmen har varit aktuell länge i region Västernorrland.
Jag var även HR-direktör under hösten 2022. Då sa jag att nu måste vi dra i gång det här arbetet. Det är inte möjligt att vänta längre med att utreda förmånerna, berättar regiondirektör Åsa Bellander.
En grundlig utredning genomfördes kring dåvarande förmånssystem. Resultatet blev att bland annat höja friskvårdsbidraget till maxbeloppet 5000 kronor.

Lena Laaksonen, HR-direktör Region Västernorrland
Tre kategorier av förmåner
Till följd av utredningen delades regionens förmåner upp i tre delgrupper:
- trygghet och livskvalitet
- kompetensutveckling och karriärmöjligheter
- hälsa och friskvård.
Grupperna sorterades upp i generella förmåner som exempelvis löneväxling, och verksamhetsspecifika , där bristyrken prioriteras högre.
Vi har satsat mycket på utbildningsområdet. Till exempel kan undersköterskor som arbetat en längre tid hos oss utbilda sig till sjuksköterskor inom rättspsykiatrin, betalt av arbetsgivaren. Det är en speciallösning för region Västernorrland. Det är viktigt att man kan uppmana och uppmuntra trogna anställda som vill utvecklas i sitt uppdrag, säger HR-direktör Lena Laaksonen.
Regionen planerar även att kommunicera till regionens medarbetare vilka förmåner som finns enligt kollektivavtalet. Det i sin tur kan ytterligare användas för att marknadsföra vad regionen erbjuder sina anställda.
Kommunikation och uppföljning
Projektet kommer att följas upp årligen både centralt och av förvaltningarna. I samband med uppföljningarna ska regionen granska vilka förmåner som erbjuds, budget samt effekten av förändringen. Syftet med uppföljningen är att kunna utvärdera om något behöver förändras, till exempel vilka bristyrken som behöver extra stöd.
Vi försöker skapa en struktur av förmånsarbetet så att det inte blir ”ad hoc” av vad som behövs kortsiktigt. Det är viktigt att systematiskt arbeta med förmåner och även marknadsför det, berättar Lena.
De nya förmånerna och uppdateringen av de äldre förmånerna, är tänkta att bli en naturlig del av regionens nya arbetsgivarvarumärke. Arbetet med förmånerna kommer även att marknadsföras till externa potentiella medarbetare som är intresserade av att arbeta inom regionen.
Kontaktperson
Lena Laaksonen
HR-direktör Region Västernorrland
Informationsansvarig
-
Anna Aspeheim
Utredare