Publicerad 24 mars 2025

Kraftsamling för välfärdens kompetensförsörjning, Action plan

Förtroendevalda över partigränserna vänder sig nu till andra förtroendevalda i kommuner och regioner i unik satsning: Action plan för välfärdens kompetensförsörjning.

Målet är att främja utvecklingen inom tre lösningar på kompetensutmaningen:

  1. Arbeta med friskfaktorer.
  2. Arbeta heltid och arbeta längre.
  3. Arbeta med tidig omställning.

Många arbetar redan med frågorna, men statistiken visar att det finns mycket kvar att göra.

Det behövs förtroendevalda som styr arbetet mot dessa tre prioriterade områden och fattar nya beslut – och HR och chefer är här nyckelpersoner eftersom de står för det operativa genomförandet. SKR bidrar med kollektivavtal, partsarbeten, fakta och metodstöd samt möjliggör arenor för erfarenhetsutbyte.

Den 14 november 2024 lanserades kraftsamlingen i ett webbsänt seminarium. Längd cirka 50 minuter.

Prioriterade områden

I fokus är tre prioriterade områden som har störst potential att ta tillvara befintliga medarbetares kapacitet och kompetens. Rekryteringsbehovet minskar om:

  • fler arbetar heltid och längre
  • fler delar på föräldraledigheten
  • arbete görs för att sänka sjukfrånvaron genom bland annat friskfaktorerna
  • tidiga insatser prioriteras som främjar omställning.

1. Arbeta med friskfaktorer

Forskning visar att när vissa organisatoriska förutsättningar, så kallade friskfaktorer, finns på plats och fungerar väl så påverkas arbetsmiljön positivt. Medarbetare mår bra, utvecklas och attraktiviteten för yrket ökar.

2. Arbeta heltid och arbeta längre

Tre av fyra medarbetare i välfärden är kvinnor. Kvinnor är i hög grad frånvarande från arbetsmarknaden främst på grund av deltidsarbete, föräldraledighet, sjukfrånvaro och ett kortare arbetsliv. Rätt satsningar ökar kvinnors närvaro på arbetsmarknaden och säkrar kompetensförsörjningen.

3. Arbeta med tidig omställning

Omställning, kompetensutveckling och yrkesväxling är avgörande åtgärder för att säkra kompetensförsörjning i välfärden.

Presentations- och stödmaterial

Stödet utgörs av powerpoint-presentationer och frågor och svar.

Överblick över satsningen och de prioriterade områdena.

Action plan pitchversion (Powerpoint) Powerpoint, 753 kB.

Kortversion med en sammanfattning av de tre prioriterade områdena.

Action plan kortversion (Powerpoint) Powerpoint, 1 MB.

Introduktion och fördjupning av respektive område uppdelat i fakta, framgångsfaktorer, lärande exempel och länkar till mer stödmaterial. Här finns ytterligare information i anteckningarna.

Action plan långversion (Powerpoint) Powerpoint, 3 MB.

Frågor och kontakt

Frågor om kraftsamlingen i stort, om stödet eller förfrågan om ytterligare material eller dragning av satsningen, vänligen kontakta: beredningforkompetensforsorjning@skr.se

Frågor och svar om kraftsamling för välfärdens kompetensförsörjning

  • Vad är anledningen till att SKR kraftsamlar kring kompetensförsörjningen?

    Sverige befinner sig i en tid som präglas av stora demografiska förändringar. Personer i arbetsför ålder ökar i liten utsträckning, medan många anställda beräknas gå i pension den kommande åren.

    Antalet personer över 80 år ökar kraftigt, vilket leder till kraftigt ökade behov av personal inom framförallt äldreomsorg men även inom hälso- och sjukvård. Antalet barn och unga minskar, vilket påverkar förskola och skola med minskat behov av personal. Detta ökar behovet av omställning inom sektorn.

    Givet situationen handlar lösningen således till stor del om förmågan hos kommuner och regioner att ta tillvara redan befintliga anställda. SKR:s främsta mål är att underlätta att befintliga medarbetares kompetens används fullt ut - och att möjliggöra för medarbetare att stanna kvar och utvecklas i vår sektor. Om vi tillsammans lyckas med det, säkrar vi välfärdens kompetensförsörjning.

  • Vad syftar satsningen till?

    Detta är ett erbjudande om ett samlat stöd till förtroendevalda för att säkra välfärdens kompetensförsörjning. Satsningen syftar till att bättre omhänderta befintliga medarbetares kunskap och kapacitet genom att fokusera på tre prioriterade områden som ger störst effekt för kompetensförsörjningen; arbeta med friskfaktorer, arbeta heltid och arbeta längre och arbeta med tidig omställning.

    Det nya är inte områdena i sig utan angreppsättet – där förtroendevalda vänder sig till förtroendevalda för att underlätta lärande av varandra och möjliggöra att det ska hända mer.

  • Vad finns det konkret för hjälp att få?

    Till vart och ett av de prioriterade områdena finns konkreta verktyg, fakta och statistik, checklistor, framgångsfaktorer och lärande exempel. Hela underlaget finns förpackat i powerpoint på hemsidan och kommer att uppdateras efter hand. På hemsidan finns även länken till lanseringsseminariet.

    Stödet syftar till att bättre omhänderta befintliga medarbetares otroliga kunskap och kapacitet – att kraftsamla där det gör störst effekt. De tre prioriterade områdena är en prioritering av de nio strategierna.

    Nio strategier för välfärdens kompetensförsörjning

  • Jobbar inte alla kommuner och regioner med kompetensförsörjning redan?

    Områdena i sig är väl kända sedan tidigare – de allra flesta arbetar redan med heltid, friskfaktorer och omställning. Vi har all fakta och vi vet hur man gör - det finns framgångsfaktorer och framgångsrika exempel. Det som är nytt är att förtroendevalda över samtliga partigränser är överens – och kraftsamlar kring tre fokusområden där politiken behöver ta ett större ansvar genom att utbyta erfarenheter, lära av varandra, samarbeta och säkerställa att besluten går i rätt riktning - eller fatta nya beslut för att skynda på utvecklingen.

  • Vad är avgörande för att få mest effekt av den här satsningen?

    Att arbetsmaterial som tagits fram används för att utveckla arbetet med att säkra kompetensförsörjningen i välfärdens verksamheter. Vi tror på bäst effekt om våra politikerna ser över inriktningsdokument och befintliga beslut, eventuellt fattar nya beslut och styr verksamheten mot dessa prioriteringar. Att chefer och HR stärks av tydligheten och får mandat att arbeta aktivt med friskfaktorer, införa heltidsorganisationer och satsa på tidig omställning.

    Om politik, chefer och HR kraftsamlar tillsammans kan vi åstadkomma stora förflyttningar. Den politiska nivån har också ett stort ansvar att säkerställa att verksamheterna har rätt förutsättningar för att genomföra arbetet, samt att mäta och följa upp arbetet för att säkerställa att utvecklingen går åt rätt håll.

  • Är satsningen lika angelägen för både regioner och kommuner?

    Det samlade stödet är ett erbjudande, lika mycket till kommuner som till regioner. SKR:s medlemmar har olika utgångslägen, förutsättningar och behov – även om kompetensutmaningen har drabbat alla. Vi tror att det blir bäst om varje enskild medlem gör sin analys kring hur utmaningen ser ut lokalt och hur stor potentialen är att arbeta med dessa områden.

  • Många säger att arbetet redan är i full gång och att det går åt rätt riktning inom dessa tre områden, är då satsningen ingenting för dem?

    Många kommuner och regioner bedriver ett kraftfullt arbete med ett eller flera av dessa områden, vilket är mycket positivt. Men statistiken talar sitt tydliga språk; många väljer deltid på grund av en tuff arbetsmiljö, sjukskrivningstalen bland kvinnor är fortfarande höga, flera kommuner har pausat eller lagt ner arbetet med Heltidsresan och behovet av omställning och kompetensväxling är mycket större idag är tidigare år, givet hur demografin utvecklar sig.

    SKR tror att alla medlemmar kan växla upp arbetet med dessa tre områden och att förtroendevalda i högre grad kan driva utvecklingen genom att styra arbetet mot rätt prioriteringar. Dessutom är ett mål med satsningen erfarenhetsutbyte och att delge varandra framgångsfaktorer! De som har kommit långt har mycket att tillföra den här kraftsamlingen.

  • Hur kommer SKR att mäta och följa upp satsningen?

    SKR kommer att följa hur många som tar del av och använder materialet, hur arbetet fortlöper och mäta om satsningen ger önskad effekt. Effekten beror ju av huruvida politiken ser över befintliga beslut, reviderar beslut och eventuellt fattar nya beslut kopplat till de tre områdena, att chefer och HR får en ökad tydlighet, ökade mandat och konkreta mål kopplat till de tre områdena och att man tillsammans mäter och följer upp för att säkerställa att utvecklingen går åt rätt håll.

  • När finns det ett resultat att visa upp?

    Det finns det delvis redan nu! SKR har utifrån ett styrelsebeslut stakat ut en riktning för kompetensförsörjningsarbetet och möjliggjort för alla förtroendevalda att göra den här kraftsamlingen.

    Nästa steg är att förtroendevalda får fördjupad kunskap om tre prioriterade områden och sätter dessa områden högre upp på den politiska agendan och fattar nödvändiga beslut som underlättar för HR och chefer att genomföra arbetet. Detta hoppas och tror vi kommer att leda till en positiv utveckling för friskfaktorarbetet och medarbetarnas arbetsmiljö, införandet av heltidsorganisationer och att det blir lättare för medarbetare att ställa om och utvecklas i välfärdssektorn.

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Charlotta Undén
    Förhandlare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.